עמוד:141

ד . בעיות השוואה – כפל וחילוק ) מציאת אחת הקבוצות ( ) עמודים 208 - 205 ( ביחידה זו התלמידים מתמודדים עם ניסוחים מגוונים של בעיות השוואה ; בעיקר הם מתנסים בפתרון בעיות שבהן נתונה קבוצה ונתון משפט השוואה ועליהם למצוא את גודלה של הקבוצה המושווית אל הקבוצה הנתונה . בבעיות שבעמודים אלה הובאו בחשבון ההיבטים השונים שהוזכרו במבוא : יש גיוון במקום שבו מופיע משפט השאלה : יש בעיות שבהן משפט השאלה נמצא בסוף הבעיה ) לדוגמה , בעיות א - ג בעמודים , ) 206 - 205 ויש בעיות שבהן משפט השאלה נמצא באמצע הבעיה ) לדוגמה , בעיות א , ג ו - ד בעמוד . ) 207 רמזים מספריים : יש תלמידים המתמקדים במספרים שבבעיה ומנחשים לפיהם מה הפעולה שעליהם לבצע . לדוגמה , אם נתונים המספרים 4 ו - , 3 לא יעלה על דעתם שיש לחלק אותם זה בזה . אולם אם נתון זוג מספרים כמו 20 ו - 4 קשה לנחש מה הפעולה שיש לבצע . השתדלנו לתת מספרים כאלה במקרים רבים כדי שהתלמידים יתמקדו בתיאורים המילוליים ויפעלו לפיהם ולא לפי המספרים בלבד . עמודים 208 - 205 בפעילות 1 עוסקים בפתרון בעיות שבהן נתונים אחת הקבוצות ויחס ההשוואה ועל התלמידים למצוא את גודל הקבוצה השנייה . ברוב הבעיות יש למצוא את הקבוצה הקטנה אך לא בכולן , למשל בבעיה ב , שבה שואלים על הקבוצה הגדולה . כל בעיה מלווה בישר מספרים ריק ובתבנית ריקה כדי להקל על התלמידים לארגן את הנתונים . דוגמה לפתרון בעיה שבה יש למצוא את גודל הקבוצה הקטנה ) בעיה ג , עמוד : ) 206 ג עידו קנה עט ועפרון . העפרון זול פי 5 מן העט . מחיר העט 30 שקלים . מה מחיר העפרון ? הקבוצה הגדולה : מחיר העט - 30 שקלים הקבוצה הקטנה : מחיר העפרון - ? שקלים פי כמה ? 5 תרגיל : 5 = 6 : 30 תשובה : מחיר העפרון 6 שקלים בבעיה נתון שהעיפרון זול פי 5 מהעט . כלומר מחיר העט ) 30 שקלים ( הוא הקבוצה הגדולה ומחיר העיפרון הוא הקבוצה הקטנה . יחס ההשוואה הוא " פי . " 5 בסרטוט ישר המספרים אפשר לייצג את הבעיה בעזרת קשת גדולה מ - 0 עד , 30 וחמש קשתות שוות ה״נכנסות״ בקשת הגדולה ויש לחשב את גודלן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר