עמוד:157

על " שיר המקל " של ארז ביטון " איפה " הוא שיר לירי , המשרטט תודעה של אחרות – שהיא גם תודעה עצמית וגם קשב לחששות ולפחדים שהאחרות הזו עשויה להעלות בסביבה . אפשר לפרש את האחרות של הדובר כ "אחרות של איש שהולך עם מקל , מסיבה לא ברורה " , אבל זה מחמיץ את הסיטואציה המסוימת שמתוארת כאן . לכן , הבנה מלאה של השיר מצריכה ידע חוץ טקסטואלי , שהמקל בו מדובר הוא מקל של עיוורים ושארז ביטון הוא משורר עיוור . זה היה השיקול בהוספת המידע הזה בשולי השיר . נקודת המבט של הדובר נעה בין המבוגר העיוור , החוצה את הכביש עם מקלו המגשש – לבין נקודת המבט של הילדים החוצים יחד אתו - שהיא גם נקודת המבט שלו עצמו כילד המתבונן על איש עיוור ( ביטון התעורר רק בשנתו האחת עשרה ) . אפשר לומר , שהדובר נושא עמו בו זמנית את עצמו הן כמבוגר והן כילד ; מכוח החוויה הילדית שעדיין חיה בו , של ילד המפחד ממקלו של העיוור - הוא מזדהה ומסוגל לדמיין את רגשותיהם ומחשבותיהם של הילדים החוצים אתו את הכביש . מאחורי התיאור העדין מסתתרת איזו פליאה לא מנוסחת : " איך זה שאני , שפעם הייתי ילד , שפחדתי מאנשים עיוורים עם המקלות שלהם - איך זה שעכשיו אני הוא אותו עיוור עצמו שמפחיד ילדים . " האם הדובר באמת אומר לילדים " אני איש רכות " ו או שכך הוא חושב בתוכו , כך הוא מדבר אל הילד בתוכו ., מגשר על גבי הצרימה של ה " אז " וה " עכשיו "ו הצעות לפעילויות . 1 מה הסיטואציה השיריתו מה מתואר בשירו הסיטואציה היא של איש שחוצה את הכביש עם מקל בידו . מדוע יש לו מקלו הוא הרי אומר "לא בשביל להכות " . אם כן – בשביל מהו אפשר לשוחח על כך עם התלמידים . עם זאת , להבנה מלאה , חשוב להפנות להערת השוליים שבה מוזכר שארז ביטון התעוור בגיל צעיר . ומכאן : מדובר באיש עיוור שחוצה את הכביש מצויד במקל עיוורים , ומודע לכך שהילדים אולי חוששים מפניו . . 2 למה הכוונה בצירוף " איש רכות " ו לפי מה אתם יודעיםו האם נתקלתם פעם בביטוי כזהו איזה צירוף פשוט יותר אפשר לכתוב , ומדוע לדעתכם ארז ביטון כותב דווקא " איש רכות "ו הכוונה מן הסתם לאדם רך , עדין , שלא משתמש במקל " בשביל להכות " . אפשר היה לכתוב בפשוט " איש רך " , אבל המילה " רכות " מתחרזת עם " להכות " והחריזה מדגישה את הניגוד שבין שתי המילים . . 3 הילדים והדובר חצו יחד את הכביש , וכשעזבו אותו – משהו משתנה בשיר . חשבו על השורה " רק אני נשאר ילד פוחד מן המקל " . למה הכוונהו ממה הוא פוחדו בשיר יש היפוך מעניין : בתחילתו נראה שהדובר מרגיע את הילדים שעלולים לפחד מפניו . בסופו נראה שהוא זה ששאב אומץ לב מהילדים , ועכשיו , לבדו , הוא מפחד . הוא מרגיש חסר אונים ופוחד ממי שיכול להתנכל לו ולפגוע בו ( אולי במקל ) משום שהוא עיוור ; או שהוא פוחד ומרגיש חסר ביטחון מעצם עיוורנו , המסומל במילה " מקל " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר