עמוד:140

הטקסטים בפרק שם הטקסט והמחבר המסך - חברו הטוב של הילד הישראלי , כתבה רונה מינץ הסוגה / תת -הסוגה טקסט מידע הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 2 הטקסט מציג נתונים מתוך הדו " ח השנתי של המועצה לשלום הילד , בנושא השימוש במסכים אצל ילדים . בפעילות 2 התלמידים נשאלים : איפה אני נמצא לעומת התופעה שמוצגת בנתוןו בעבודה עם תלמידים מתקשים , יש לוודא שהם הבינו את הנתון שבחרו להתייחס אליו , ואז לשאול : ומה אתכםו האם אתם כמו רוב הילדיםו איך אתם שונים ובמהו למשל : כמחצית מהילדים השתתפו בהפצת תוכן פוגעני ברשת . האם גם את או אתה הייתם שותפים לפעילות מעין זוו פעילות 3 כאן כדאי להבהיר את ההבדל בין עובדה לדעה . הנתונים שמוצגים בקטע הם עובדות . עליהם אפשר לבסס דעות שונות , לשפוט אותם : זה טוב או לא טוב , ולהביא פרשנות : על מה הנתונים מעידים . בפעילות מגבשים דעה על סמך נתונים , וחשוב לזכור שהנתונים עצמם אינם מביעים דעה . חשוב להציע לנסח גם דעה נגדית , שמתבססת על אותו נתון ומתייחסת לאותו נושא אבל מעמדה הפוכה . פעילות – 5 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : סקר כיתתי בנושא השימוש בטלפונים ניידים . ניתוח תוצאות הסקר והסקת מסקנות . פעילות 6 הקריקטורות מביעות שני צדדים של ההתמכרות לטלפונים : בראשונה - יד של אדם שנשאב לתוך הטלפון קוראת לעזרה ; ובשנייה - ילד בודד אינו יכול לשחק בכדור כי כל חבריו עסוקים בנייד . בתמונה הראשונה המסר הוא - הטלפון גורם להתמכרות , ובשנייה - הטלפון גורם לניתוק חברתי . פעילות 7 הפעילות מבקשת להעיר את תשומת הלב לשימוש בצבעים כדי לחזק את המסר : הילד מצויר בצבעים עזים וצבעוניים , בעוד חבריו השקועים בטלפון מאופיינים באפור חסר חיים . מסקנה אפשרית אחת היא שהשימוש המרובה בטלפון הנייד הופך את המשתמשים בו לאפורים מטפורית , לצרי אופקים , למנותקים מכל מה שמכניס צבע ( שוב - מטפורית ) לחיים . אפשר להציע לתלמידים לנסח כותרות שיופיעו על התמונות ויהפכו אותן למכשירי הסברה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר