עמוד:93

כל קבוצת תלמידים מקבלת סעיף אחד ומנתחת אותו : מבינה את הנושא , מזהה בו מילות קישור ומבינה את משמעותן ותפקידן , מכירה ביטויים ייחודיים בו המתירים או אוסרים פעולות מיוחדות וכן ביטויים הממליצים על פעולות מסוימות . כל קבוצה מציגה את התוצר הסופי שלה בפני מליאת הכיתה וכך נחשפים כלל התלמידים להלכות כולן . פעילות 11 פעילות זו מהווה יישום של הנלמד ובוחנת האם הבינו התלמידים את ההלכות הנלמדות . כאשר התלמידים מצליחים להבחין בין סוכה כשרה לשאינה כשרה ויודעים לנמק תשובתם , השיגו הם את מטרות הפרק ! *** סיפור מסגרת ( עמ ' 43 בספר לתלמיד ) שני הסיפורים הקצרים בפרק נכתבו בזמנים שונים ובמקומות שונים ; עלילת הראשון מתרחשת בארץ ישראל של זמן המנדט הבריטי , וגיבוריה הם משפחה יהודית ומשפחה ערבית . עלילת הסיפור השני מתרחשת בפולין שלפני מלחמת העולם השנייה , וגם כאן הדמויות משתייכות ללאומים שונים . הסיפור העז של אבו עזיז מאת דורית אורגד מציג קשר של שכנות טובה , יוצאת דופן , בין יהודים לערבים בזמן המנדט הבריטי ומבליט ערכים כמו התנדבות , מאמץ , מסירות , עמידה בהבטחה למרות הקשיים והקרבה בהתנהלותה של המשפחה הערבית , הכול תוך ויתור על גמול או שבחים . הסיפור הצלקת מאת יאנוש קורצ ' אק מציג אירועים של העלבה , דחייה והחרמה של תלמידים על רקע דת ולאום ומחנך לאנושיות , לחמלה , לרגישות , לכבוד לאדם ולדחיית דעות קדומות . שני הסיפורים הם סיפורי מסגרת ; בכל אחד מהם אחת הדמויות מספרת סיפור שלם , משמעותי ; בסיפור של דורית אורגד סיפור המסגרת הוא רק האמתלה לסיפור הפנימי , ובסיפורו של קורצ ' אק יש זיקה ברורה , דו - כיוונית , בין הסיפור החיצוני לסיפור הפנימי : החיצוני מספק את העילה לפנימי , והפנימי מספק נקודת מבט חדשה להבנת הסיפור החיצוני . לפני הקריאה , כדאי לספק לתלמידים מידע על הזמן והמקום שהם הרקע לכל אחד מהסיפורים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר