עמוד:196

מוספיות ( אותיות נוספות לשורש ) שהן חלק מהצורנים הדקדוקיים של הבניין , הזמן או הגוף ( ' הלביש ' , ' ידברו ' , ' נבדוק ' , ' מרגישים ') . תרגילים של מציאת המשותף בשורת פעלים יכולים להתבצע בהדרגה : תחילה לבקש תכונה משותפת אחת של פעלים שונים , כגון פעלים בזמן עבר , או פעלים בגוף נוכח , או פעלים השייכים לבניין אחד , ובשלב הבא ניתן לבקש להבחין בשתי תכונות משותפות לשורת פעלים ( וראו תרגיל 3 לעיל , בסעיף הבחנה בין מוספיות הבניינים , הזמנים והגופים ) . לצורך זה נדרשת רמת הפשטה טובה . ראוי להפנות את תשומת לב התלמידים למוספית זמן הווה ( צורות הבינוני ) המשותפת לרוב הבניינים – המוספית מ ' : ' מדלגת ' , ' מדריכים ' , ' מרגש ' , ' מסובך ' , ' מתפרק ' . שני הבניינים היחידים שצורות ההווה שלהם אינן פותחות במוספית מ ' הם בניין פעל ( זה הבניין הבסיסי ללא מוספית בניין , כך שאין מוספית גם בצורות ההווה שלו – זה בניין " קל " מתוספות , מה שמסביר את שמו – בניין קל ) ובניין נפעל . צורות ההווה של נפעל פותחת ב – נ ' , כמו צורת העבר , מה שנראה כתוצר של אנלוגיה לצורת עבר , למעשה חריגה מהשיטה . אין פלא שילדים קטנים שוגים לא מעט בשימושי בניין נפעל , ובשלב הראשון של רכישת הלשון הם יוצרים צורות הווה של נפעל דווקא ב – מ ' תחילית , כגון ' מזהר ' , ' מכנסת ' . בפרק זה אנו עוסקים גם בצורות התפעל ש – פ ' הפועל שלהן היא אחד מהעיצורים השורקים : שין ימנית ושמאלית , ס ' , צ ' , ז ' . בשורשים מסוג זה ת ' ההתפעל מחליפה את מקומה ומופיעה אחרי פ ' הפועל ( ' הסתער ') . היא אף משנה את אופיה במקרה של צ ' או ז ' כעיצור הראשון של השורש : ' הצטדק ' , ' הזדרז ' . כיוון שבעברית החדשה אין הבדל בין היגוי ט ' ל - ת ' , ר וֹ וחות שגיאות הכתיב בצורות התפעל ש - פ ' הפועל שלהן צ ' : תלמידים עלולים לכתוב ת ' במקום ט ' . לכן ראוי להתעכב על ניתוח צורות כאלה וכתיבתן , גם לשם טיפוח כתיב נכון . *** ירושלים במדרש ובשיר ( עמ ' 267 בספר לתלמיד ) הפרק עוסק בירושלים באמצעות שני טקסטים מסוגות שונות : מדרש ושיר . המדרש מסביר מדוע חרב בית המקדש השני . השיר מתאר את שחרור ירושלים בידי הצנחנים במלחמת ששת הימים . רצוי לפתוח בשיחה המעלה על נס את מרכזיותה וקדושתה של ירושלים בעיני היהודים בכל הדורות , ואת מרכזיותה בימינו כבירת ישראל . תודעת קדושתה של העיר באה לידי ביטוי בתפילה לכיוון ירושלים , והזכרתה כמה פעמים ביום בתפילות :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר