עמוד:195

פעילות – 15 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : התלמידים יקראו טקסט על בחירת השם " ישראל " , יסכמו את הטקסט על פי הנחיות ויבדקו את התוצר בעזרת מחוון . הצעה לדיון מסכם בכיתה , בהיבט רפלקטיבי על הנלמד בפרק א . מה למדתם חדש על דגל ישראל בפרק זה ו כדי לענות היטב על השאלה סרקו בעיניכם את הפרק כולו וקראו קריאה דמומה חלקים מסוימים שנראים לכם מתאימים לתשובה . ב . מה למדתם על קוראים וכותבים בפרק זה ו כדי לענות היטב על השאלה קראו שוב את החלקים המצוטטים מפי דמויות מסוימות בטקסט , וראו מה עניתם על שאלות העוסקות בחקר הדגל . *** הפועל - בניינים , זמנים , גופים ( עמ ' 259 בספר לתלמיד ) ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמוד 71 הישג נדרש 8 ניתן לומר שהפועל לבנייניו הוא שלד הבניין של מערכת הצורות של העברית . בהמשך לעבודה על הפועל במילה טובה מאוד ה , אנו מפתחים כאן את מודעותם של התלמידים לשיטת הבניינים , למרכיבי הפועל ולדרך מיזוגם בצורות הפועל : השורש , הבניין , הגוף , הזמן . פרק זה הוא באופיו דקדוקי . הוא עוסק במורפולוגיה של הפועל , מה שדורש עיון מדוקדק בצורות דקדוקיות והבנת חלקיהן . במקרה זה בדיקת הפעלים בהקשר של טקסטים אינה רלוונטית . יש בפרק חלק פונקציונלי – הטיית צורות פועל בבניינים שונים ובגופים שונים , פענוח צורות פועל לפי מרכיביהן והבחנה בין צורות פועל דומות ( ' נכנס ' , ' נכנס ') , הפרדה בין מרכיב השורש לבין האותיות הנוספות – אותיות פונקציה הבונות את צורני הבניין והגוף . חלק ניכר מהלימוד בפרק זה הוא מטא - לשוני – רכישת ידע על אופי העברית ועל דרכי תצורה וגוני משמעות בתחום הפועל . מובן שהאספקט המטא - לשוני תומך בידע הפונקציונלי . בתרגול צורות הפועל לבנייניהן אנו עולים בפרק זה לרמת הפשטה גבוהה יותר מזו שבשלבי הלימוד הקודמים . התלמידים לומדים לפרק ולהרכיב צורות דקדוקיות לפי אופי מרכיביהן ולהבין את התפקיד הכפול של אותיות כגון א ' , ה ' , נ ' , מ ' , י ' , ת ' . לאותיות אלה שני תפקידים בעברית : הן יכולות לשמש כאותיות שורש ( ' הרס ' , ' ישב ' , ' נשם ' , ' מסר ') או כאותיות פונקציה –

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר