עמוד:191

בעקבות הדיון בחסידי אומות העולם אפשר להזכיר לתלמידים את הפרק " כוונה או תוצאה " , ולשוחח על שאלה אם מי שניסה להציל יהודים ולא הצליח זכאי למעמד חסיד אומות העולם . אפשר להעלות את נושא העל המשותף לשלושת הפרקים – " לא עמדו מנגד " , " ילדה ופלא" ו " נלסון מנדלה " – האפליה ; אפליה על רקע גזענות , על רקע אנטישמי ועל רקע מגדרי . פעילות 3 הביטוי " קרן אור באפלה " מתאר בדרך מטפורית את העמדה המוסרית של חסידי אומות העולם ( קרן האור ) בעיצומם של מלחמה אכזרית , מצוקה כלכלית ואובדן דרך מוסרית ( ימים חשוכים , של אפלה ) , לאמור – נקיטת פעולות אמיצות להצלת חייהם של זרים תוך סיכון עצמי עצום . ביסוד הביטוי עומד הניגוד אור - חושך , כסמל לניגוד בין טוב לרע . פעילות -5 6 הקטעים מדבריהם של ניצול , ניצולים ומצילים מבקשים להעביר את התלמידים מהכללי אל הפרטי ולהפגיש אותם עם סיפורים אישיים ממקור ראשון . חשוב להפנות את תשומת לבם למסר שעולה מדברי הניצול פרימו לוי – הדבר שהיה חשוב לו ביותר היה ההתייחסות האנושית אליו , היחס החם , הגילוי שעדיין יש אנשים מוסריים בים השנאה סביב . גם מדברי המצילים עולה מסר ברור וחד - משמעי - כאשר בני אדם מצויים במצוקה יש להושיט להם יד עוזרת , ולא חשוב מה עלולות להיות התוצאות של המעשה . בכיתות מסוימות אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות ; חלק מהקבוצות יענו על שאלה , 5 והיתר יענו על שאלה . 6 אחר כך ייפגשו כולם בדיון בכיתה כדי לנסח את נקודות ההשקה שבין דברי הניצולים לדברי המצילים : אנושיות , חמלה , אומץ וחובה מוסרית . חסידי אומות העולם , מאת חיים חפר הטקסט מורכב מאוד מבחינת התוכן , וברמה הרגשית הוא גדוש מילים וצירופים הקשורים בפחד , בסבל , בעינויים , במוות . יש קושי בהבנת מילים וצירופים לא מוכרים , כמו " תקוות המלשינים " , " תחת עולם של הכובשים " , " צלם אלוקים " , " עמודי הצדק והרחמים " וכיו " ב , ורגשית הוא עלול ליצור חרדה ולחץ אצל הילדים . רצוי להקדים ולספר על הטקסט לפני שהילדים יפגשו את הטקסט , וכן לבודד כמה מהביטויים הקשים ולהסבירם לפני ההאזנה . את הטקסט המורכב כדאי לקרוא בפני הילדים , תוך הקפדה על קריאה מדויקת , מתונה ומאופקת , ולהימנע מדרמטיות ; הדרמה מצויה בתוך המילים , והפרזה בהבעת רגשות רק תגרע מכוחו של הטקסט . אפשר גם לפתוח בהאזנה לקריינות של הטקסט , ורק אחר כך לעבור לקריאה של המורה , תוך כדי עצירה וביאור בכל מקום שנדרש לעשות זאת . פעילות 13 נראה שחיים חפר כותב קודם כל בשם עצמו בתפקיד ניצול שואה אלמוני המשתאה נוכח האומץ שהפגינו חסידי אומות העולם ומנסה לשאול את עצמו באומץ אם היה יכול לעשות כמותם – "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר