עמוד:77

פעילות 12 בעקבות העיסוק בשני השירים כדאי להעלות בכיתה את השאלה למה נבחרו שני שירים אלה לפרק שעניינו התחלה של שנה חדשה . הקטע מתוך ספרו של הרב קוק מדגיש את השאיפה להתקדמות קדימה ונוטע בתלמיד - במקרה שלנו - את האמונה בכוחותיו וביכולותיו . שירו של פרץ בנאי – דרך עיניו הפרטיות של בן המביע הערכה לאביו - מבליט את הספר כאבן יסוד של התרבות , ובאמצעותו הוא מדגיש את הצימאון והזכות לידע שחולקים בני האדם , את ההכרה במעמדו של הספר כסוכן תרבות ואת תפקידה הדרמטי של ההורות בדרך אל ההשכלה והצמיחה האישית . שני נושאים אלה חובקים את ראשית שנת הלימודים בבית הספר . כדאי להציג בפני התלמידים את המושג " סמל " : מילה , שיש לה משמעות מילונית משלה , נתפסת לעתים בעיני קהל רחב כמייצגת תכונה , רגש , ערך או רעיון רחב אחר ; למשל , הנמלה היא סמל לחריצות ; האביב הוא סמל להתחדשות . לאחר שהתלמידים מסיקים שהשיר מציג את הספר כמפתח להתפתחות , להשכלה ולהצלחה בחיים שאותן מבקש האב עבור בנו , כדאי לשאול מה מסמל הספר בתרבות שלנו . פעילות - 13 הפנייה לפעילות מתוקשבת פעילות כתיבה : כתיבת מכתב אישי לעצמי , עם בקשות ומחשבות לקראת השנה החדשה . *** ימים נוראים ( עמ ' 12 בספר לתלמיד ) הימים הנוראים הם ימים בהם מרבה האדם בתפילות , מבקש על שעבר , ומייחל על העתיד . הפרק שלפנינו חושף בפני הקוראים את דמותו של נער יהודי החי בכפר , הוא אינו יודע להתפלל מספר התפילות , אך מרגיש הוא את אלוקים בכל נימי נפשו ומתפלל אליו בדרך המיוחדת רק לו . הפרק מזמין אותנו לאפיין את דמותו של הנער דרך מעשיו , מחשבותיו והקשר שלו עם הסביבה . בהמשך נבין רעיונות ומסרים שיעלו מהפיוט : " " ונתנה תקף " הנאמר בתפילת מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים ומתאר את החרדה הגדולה מאימת דינו של האלוקים , ואת אפסות האדם מולו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר