עמוד:182

הפעילות מתעכבת על מצב כזה והיא מזמינה את התלמידים לחרוג מעבר לפירוש המוכר להם של המילה " דת " כדי להבין את הטקסט בכללותו . פעילות 12 היא רפלקסיה , והיא חושפת שמה שאנחנו מחפשים כדי להבין הוא הקשר : תשובה א ( התשובה הנכונה ) מחפשת את ההקשר בתוך הטקסט , מה שנאמר בו ומה שיהפוך אותו למובן ביותר . תשובה ב מחפשת הקשר כללי ורחב יותר ( הנושא הוא הדת היהודית ) – וההקשר הזה אינו עוזר לנו , אם הוא לא מאפשר יצירה של טקסט מובן וקוהרנטי . אופציה ב מנסה למצוא ראציונל גם בטעות של התלמיד ומכבדת את הניסיון שלו להבין את המילה מתוך הקשר . המילה " דת " מופיעה בפרק מספר פעמים , בהקשרים שונים : פסוק ג : " מקום אשר דבר המלך ודתו מגיע " ; פסוק ח : " ואת פשתגן כתב הדת " ; פסוק יא : " אחת דתו להמית " ; פסוק טז : "אשר לא כדת " . בכל הפסוקים הללו משמעות המילה היא : חוק , דין . אפשר להציג את המלים האלו בפני התלמידים , לעשות פארפרזות ( דבר המלך וחוקו , פשתגן כתב החוק / פשתגן צו המלך , אחד דינו למות , אשר לא לפי החוק ) ולהראות להם איך בכל המקרים הכוונה היא לחוק / דין . המילה " דת " מופיעה במגילה בשתי משמעויותיה עוד מספר פעמים . למתעניינים מבין המורות והמורים בנושא זה , מומלץ מאמרו של דוד סבתו " הדת במגילת אסתר" http : // www . daat . ac . il / daat / kitveyet / maaliyot / hadat - 2 . htm פעילות 13 אפשר להכין את המשימה הזו גם בזוגות . העבודה בזוגות יכולה לכלול העלאת רעיונות על מה שרוצים לכתוב , והכתיבה נעשית באופן עצמאי . כמה פיגומים : כדאי לבקש מהתלמידים לאתר את הפסוקים שבהם מועברים מסרים אחר כך , להזמין אותם לדמיין את הדמויות הפועלות – היכן הן נמצאות , מה הן עושות ( יושבות , מתהלכות בחדר , מציצות מהחלון וכו ' ) אפשר להזמין אותם לשאול את עצמם ( או לשאול אותם ) מה לדעתם מרגישים וחושבים מרדכי ואסתר כשהם מקבלים מסר מסוים – הרגש הזה משפיע על המסר שהם מחזירים ( האם הם מופתעיםו כועסיםו מוטרדיםו נבוכיםו וכו ' ) אפשר להזכיר לתלמידים שהם יכולים לכתוב תיאורים - של התנהגות או של רגש ; לכתוב מונולוגים או דיאלוגים עם דמויות אחרות . פעילות 14 הציעו לתלמידים שלושה שלבים של עבודה : בשלב הראשון , לנסח בנקודות את דמותה של אסתר , כפי שהיא מצטיירת במגילה . בשלב השני , להתבונן בתמונות ולכתוב איך מצטיירת אסתר בעיני הציירים :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר