עמוד:49

במחקר שנעשה בקרב כ - 1000 ילדים ישראלים בגיל 18 - 6 נשאלו הילדים על ההשפעה של משחקי המחשב על חייהם . אחת השאלות ששאלו את הילדים הייתה : " מה אתם הכי אוהבים במשחקי המחשבו " . בין התשובות הפופולריות שעלו נמצאה התייחסות לאפשרות לשחק עם חברים ועם שחקנים אחרים . כמו כן , נשאלו הילדים : " מה למדתם מהמשחקים הדיגיטלייםו " . תשובות הילדים חולקו לקטגוריות ואחת התשובות בקטגוריה של " מיומנויות חברתיות / רגשיות" הייתה שהם למדו איך לעזור לנזקקים לעזרה במשחק . עוד עולה מתוך סקירת מחקרים כי לכתיבה בסביבה שיתופית מתוקשבת יש השפעות חיוביות כמו : הגברת הביטחון העצמי של הכותבים והגברת המוטיבציה לכתוב . בין הסיבות להשפעות אלה ניתן למנות את התופעה של הוראת עמיתים ואת העובדה שיש לתלמידים הכותבים קהל יעד , מעבר למורים . אחד ההבדלים המהותיים בין השיח הכתוב לשיח הדבור הוא שנמעני השיח הכתוב אינם נמצאים ליד הכותבים . היעדרות נמענים מגיבים ( שניתן למשל לפענח את הבעות הפנים מונעת מהכותבים את האפשרות לדעת אם דבריהם הובנו , וזאת כדי לתקן או להבהיר את דבריו . כותב מיומן כותב בצורה בהירה כך שכוונותיו יובנו , כמו כן הם לוקחים בחשבון את נוכחותם הנעדרת של הנמענים ומשתדלים להתאים את כתיבתם אליהם כל אלה הופכים את הכתיבה למשימה מאתגרת . לכן , חשוב לספק לתלמידים " במות " המשמשות מרחב להתנסויות מקדמות כתיבה , שבאמצעותן יוכלו להציג את כתיבתם לקהל רחב . ( עוד על כתיבה בסביבה דיגיטלית בפרק " טיפוח אוריינות דיגיטלית " . ) בספר מילה טובה מאוד ו סיפקנו הזדמנויות רבות לעבודה במסגרות לימוד מגוונות הן מתוך כוונה שהתלמידים יתרמו אלה לאלה מהידע שלהם ובכך יקדמו אלה את אלה , והן מתוך מחשבה על המיומנויות האורייניות השונות שברצוננו לקדם . מיומנויות אלה נמצאות בהלימה עם מטרות החינוך הלשוני המוגדרות בתכנית הלימודים הנדרשות במאה ה - . 21 הדיון הכיתתי יכול להאיר לתלמידים נקודות מבט מגוונות שיש אפשרות שלא חשבו עליהן בעצמם . כמו כן , השיחה בכיתה מאפשרת לתלמידים לתרגל את מיומנויות הדיון – להעלות טענה ולהציע נימוקים המצדדים בה . הפעילות הקבוצתית יכולה גם לעורר דיון והבעת דעה - פעילויות המהדהדות את עצם מהותם של טקסטים מן המקורות היהודיים . פעילות בזוגות השיח במסגרת העבודה בזוגות מקדם שיח מטא - לשוני שבתורו יקדם את הבנת האסטרטגיות האלה ויחזק את השימוש בהן במפגש עם טקסטים אחרים . פעילות יחידנית – בנוסף להזדמנויות הרבות ללמוד יחד , אין להפחית מערכה של למידה עצמאית / אישית המאפשרת לתלמידים להתבונן בטקסטים באופן סובייקטיבי ולהתמודד אתם ועם מאפייניהם מתוך תפיסת עולמם האישית . עבודה יחידנית גם מאפשרת לתלמידים לבחון את טעמם האישי ואת העדפותיהם בעקבות מפגש ראשוני עם יצירה . ההכרה בשונות התלמידים היא מאבני היסוד של תורת החינוך . בהתאמה למדיניות ההכלה והשילוב , הכיתות הרגילות בבתי הספר הן הטרוגניות יותר , ועל המורים להתאים את ההוראה ואת דרכי הלמידה לתלמידים שצורכיהם שונים . העבודה בפורומים משתנים יכולה לתת מענה Waismann , C ( ed . ) . ( Aug , 2013 ) . Kids & digital games . MindCet . Tel - Aviv . / http : // www . mindcet . org / % d 7 % a 4 % d 7 % a 8 % d 7 % a 1 % d 7 % 95 % d 7 % 9 e % d 7 % 99 % d 7 % 9 d 106 סלנט , ע ' ( . ( 2011 התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים " . http : // amisalant . com / ? p = 780

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר