עמוד:48

אחת מהמיומנויות הנדרשות מבוגרי בתי הספר במאה ה - 21 נקשרת למיומנויות תקשורת ושיתוף , למשל יכולת עבודה בצוות ולמידה שיתופית המכוונת ליצירת מוצר משותף . למידה במסגרת של שיחה במליאה , בזוגות או בקבוצות יכולה לאמן את התלמידים במיומנויות אלה . בשנת תשע " ד פורסם מסמך רחב יריעה אשר מטרתו הייתה להציג את התמורות שחלו במאה 21-ה ואת ההשלכות שלהן על תחום החינוך . אחת מן ההמלצות של ועדת המומחים שחיברה את המסמך התייחסה לתחום הפיתוח של היכולות האורייניות : " הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי – שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים " . דרך הוראה זו באה לידי ביטוי בין היתר בבית הספר הניסויי קהילתי ברמות חפר , הפועל כבר כמה שנים על - פי מודל למידה הנקרא " דיאלוג יצירתי " . לפי מודל זה בית הספר הוא סביבה שמתרחשים בה דיאלוגים בכמה הקשרים : בין אדם לבין ידע , בין אדם לאדם ובין אדם למקום . הלמידה על - פי מודל זה כוללת עבודת חקר קבוצתית והצגת הידע הנרכש באמצעות עבודה יצירתית המועלית לפני תלמידים , הורים ואורחים ( " בימת שיתוף " ) . מגוון המיומנויות שהתלמידים רוכשים באמצעות הלמידה על - פי מודל זה הוא רחב וכולל פיתוח חשיבה גמישה , ניסוח עמדות והבעתן ועוד . לכך יש להוסיף שני ממצאים נוספים : ממוצע הציונים של תלמידי בית הספר במבחני הבגרות עלה על ממוצע הציונים הארצי , ועמדתם של התלמידים לגבי הלימודים בשיטה זו הייתה חיובית . ( בהמשך תוכלו לקרוא בהרחבה על חשיבות העיסוק בשיח הדבור – בפרק " שכלול כישורי שיחה ושיח דבור " ) העבודה בסביבה מקוונת מבליטה עוד יותר את חשיבות העבודה במסגרות של קבוצות או זוגות וזאת מכיוון שמסגרות אלה מאפשרות התמודדות קלה יותר עם ריבוי המידע הקיים ברשת האינטרנט . כמו כן , אפשרויות ההתקשרות בין האנשים העובדים בסביבה מקוונת פשוטות , גמישות וזמינות . רעיון השיתופיות הולך ומחלחל לתוך החברה שאנו חיים בה . הוא משתקף בפרויקט הויקיפדיה , בקיום פורומים של קבוצות שונות בעלות מכנה משותף החולקות את הידע ביניהם , ברשתות חברתיות כמו " פייסבוק " , המשמשות בין היתר במה למי שמחפשים סיוע בנושא מסוים ( חיפוש עבודה , חיפוש קרובים וכדומה ) . השיתופיות נוכחת גם בעולם הילדים . 101 מכון מופ " ת ( . ( 2010 אצל : ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . פרק שני : תמורות בסביבת מערכת החינוך . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן ( עמודים . ( 47 - 19 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 102 ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 103 ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . פרק רביעי : המלצות . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן ( עמודים . ( 117 - 99 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . עמוד . 100 104 צוקרמן , מ ( . ( 2012 ארגון לימודים מחדש ושינוי דגשים לימודיים , סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת ועידת המומחים לנושא " מחקר מתווה - דרך : הצעה לארגון לימודים מחודש " . http : // education . academy . ac . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר