עמוד:46

כלכלה , אידיאולוגיה של התקופה קריאה ביקורתית : האם אפשר היה להעביר את המסר בדרכים אחרותו כפי שאפשר לראות , קריאת טקסט חזותי איננה שונה עקרונית מקריאת טקסט מילולי . העבודה עם אומנות מעודדת רכישה של מיומנויות קריאת טקסט , בדרך חווייתית ונגישה . אמצעי הלמידה : התבוננות – התלמידים מתבקשים להתעכב ולהביט . להעמיק בפרטים ובמכלול . מה בולט לעיןו מה נסתר ומתחבאו מה מפתיע או מזעזעו איך אנו מתבוננים ומה אנו מחמיצים לפעמים . הכרה של מושגי יסוד באומנות ואמצעי מדיה שונים ( ציור , פיסול , קריקטורה , כרזה , צילום , קולאז ' , וידיאו וכו ') . שימוש במושגים חדשים ואוצר מילים מעולם השיח של האמנות החזותית לתיאור , התרשמות והסבר . מפגש עם תולדות האומנות – הכרת אמנים , חייהם , סגנון יצירתם ומקורות ההשראה שלהם . דיון וניתוח של עבודות אומנות – זיהוי ההקשר של היצירה והמשמעות שטמונה בה , השוואה , פרשנות וביקורת , בניית טיעון והנמקה . הבעת דעה , תחושות ורגשות – מה היצירה " עושה " לי , מהן ההעדפות שלי , באילו אמצעים היצירה " פועלת " עלי , פיתוח של הרגישות האסתטית והמודעות להשפעה של מדיה חזותית . שימוש בכישורי הבעה בעל פה ובכתב , ביטוי של חוויה " כדי לשתף ולעניין אחרים , באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים ותוך הדגשת נקודת המבט האישית " ( על - פי הישג נדרש 1 ) התייחסות לטקסט – כיצד התמונה מתחברת לטקסט , מה היא תורמת לו , איך ניתן להמיר טקסט מילולי לחזותי ולהיפך , ואילו תכונות ייחודיות יש לכל אמצעי ביטוי . כמה שאלות להעמקת ההתבוננות ביצירות האומנות שבספר ובקשרים בינן לבין הטקסטים . לגבי כל יצירה כדאי לדון רק בחלק מהן : תוכן התמונה : מה מתואר ומה מסופר בהו איזו אווירה מתוארת בתמונהו הקשר בין התמונה לטקסט : האם התמונה רק ממחישה את הנאמר בטקסטו האם היא מוסיפה רבדים נוספיםו ואולי הצפייה בתמונה מאירה את הטקסט באור חדשו 98 ( שליטא , ר " . ( 2000 ) ' מסע אל העבר – " היסטוריה חזותית . בתוך : ק ' טביביאן . מסע אל העבר – מדריך למורה – המאה העשרים / בזכות החירות . תל - אביב : מט " ח . -57 70

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר