עמוד:39

פעילויות כתיבה מתוהלכות בעזרת טכנולוגיה . עד ליצירת המסמך ה " סופי " ( שגם אותו הם יכולים להמשיך ולערוך ) , הילדים נעזרים בטכנולוגיה בשלב הראשון כדי לחפש חומרים ובשלב השני כדי לכתוב פסקות קצרות בהתאם לכותרות / שאלות נתונות . למשל : אם התלמידים מתבקשים לכתוב סיכום על עמדתה של כותבת מסוימת לאחר שקראו טקסט שכתבה , יופיעו על גבי צג המחשב שלהם שדות לכתיבה הנושאים כותרות כמו " עמדת הכותבת " , " נימוקים" ו " מסקנות " . הילדים ממלאים את השדות השונים ועוברים למסך הבא . בעזרתו של מסך זה , המאגד לשדה אחד את כל מה שכתבו קודם , התלמידים יכולים לחבר ולקשר בין הדברים . בכל שלב יש אפשרות להציג להם טיפים בנושאים שונים . הכתיבה היא בתוך שדה טקסט עשיר המאפשר לעצב את הטקסט במידה מסוימת , להוסיף תמונות וכך ליצור טקסט מרובה ייצוגים ולערוך אותו . יתרון נוסף של עבודה בסביבה דיגיטלית זו הוא שניתן להציג לתלמידים את הטקסט שאליו הם צריכים להתייחס לצד פעילות הכתיבה שלהם , מה שמאפשר גרירה מהטקסט במידת הצורך ועבודה בסביבה אחת . הפעילויות בספר המודפס מזמנות מצבים של כתיבה " מקומית " , בדרך כלל בהתייחסות לטקסט נתון ( במקומות מסוימים המשימות הללו מוגדרות כמשימות כתיבה קצרות טווח ) , ולצדם מצבים של כתיבה הדורשת תהליך ארוך ורחב יותר הכולל כמה גרסאות ויוצר מצבים אותנטיים של טיוט ושכתוב ( למשל לקראת פרסום או הערכה ) , כאשר הטקסט הנתון הפעילויות בספר המודפס מזמנות לתלמידים את האפשרות לכתוב " כתיבה מקומית " ( המכונה לעתים משימת כתיבה קצרת טווח ) , בדרך כלל בהתייחס לטקסט נתון . לצד כתיבה מסוג זה מזומנת להם גם כתיבה הדורשת תהליך ארוך ורחב יותר . תהליך זה כולל כמה גרסאות ויוצר מצבים אותנטיים של טיוט ושכתוב ( למשל לקראת פרסום או הערכה ) , כאשר הטקסט הנתון משמש דגם או השראה , אך אינו מהווה חלק מהטקסט החדש . בהתייחס לפעילות זו הומלץ למורים במד " ל המפורט לפרקים לבקש מהתלמידים להציג בפניהם טיוטה ראשונית וגם לפרסם את תוצריהם הסופיים של התלמידים . הספר מזמן לתלמידים פעילויות כתיבה בסוגות שונות – כתיבת טקסט מידע וכן כתיבה של טקסט טיעוני קצר . מתוך אתר משרד החינוך : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / MadaTech / ICTInEducation / meyumanuyot / Oryan / utMachshev

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר