עמוד:27

א . השמטה מכוונת של מילים שכדי להשלימן יופעלו אסטרטגיות קריאה . סוג המילים המושמטות מן הטקסט , הוא שקובע את אופי הפעילות המחשבתית ואת סוגי אסטרטגיות הקריאה הנדרשים להשלמתן . בהשמטת מילים מטקסט באופן אקראי ובסדר קבוע ( כפי שנהגו במשך שנים רבות ) , מושמטות מילים מכל הסוגים , שכדי להשלימן נחוץ ידע בתחביר ו / או בסמנטיקה , או בסגנון , או שכדי להשלימן נחוץ ידע קודם , ועוד . בהשמטה האקראית יושמטו בהכרח מילים רבות , אשר כדי להשלים אותן אין צורך להבין את ההקשר שמעבר לרמת המשפט . אולשטיין , פויירשטייין ושקולניק הגדירו שלושה סוגים של מילים מושמטות : . 1 מילה לוקאלית – מילה שכדי להשלים אותה נכון אין צורך לדעת את ההקשר של המשפט . די במידע שבמשפט שממנו הושמטה . לדוגמה : שערה הארוך והדליל היה _______ כשלג . כדי להשלים השמטה כזאת אנו משתמשים בידע שלנו על דימויים מקובלים בשפה העברית . . 2 מילה גלובלית - מילה שניתן להשלים אותה באמצעות ההקשר שמעבר לרמת המשפט . לדוגמה : שנת הלימודים הראשונה של _________ הייתה קשה ומייאשת . ללא קריאת הפסקה שבה מצוי המשפט וללא הבנתה , אי אפשר לדעת במי מדובר . על שנת הלימודים של מי מסופר כאןו קריאת הפסקה ( ובמקרה זה המשפט הבא ) פותרת את הבעיה בקלות . שנת הלימודים הראשונה של _________ הייתה קשה ומייאשת . דויד התחיל את לימודי הרפואה בלי לדעת מה מצפה לו . כדי להגיע למסקנה זו על הקורא לקשר בין שני המשפטים , כשהוא נעזר ברמזים סמנטיים ותחביריים המקשרים בין שני המשפטים . . 3 מילה אקסטרה - טקסטואלית – מילה אשר הרמזים להשלמתה אינם מצויים בטקסט . לדוגמה : למיכל היו עיניים שחורות ושיער _________ . אם בטקסט אין מידע או רמז נוסף לגבי שערה של מיכל , אי אפשר יהיה לדעת אם הוא ארוך או קצר , גלי או חלק וכו ' . גם מילה שכדי להשלים אותה דרוש ידע קודם , ובטקסט אין מידע או רמז לגביה , היא בבחינת מילה אקסטרה - טקסטואלית . המסקנה היא שכדי שהקלוז יהיה כלי לתרגול אסטרטגיות קריאה ופיתוחן , יש להשמיט כמה שיותר מילים גלובליות , שכן רק בהשלמת מילים מסוג נדרשת מהקורא הפעלת אסטרטגיות קריאה . השמטה מסוג זה ניתן לעשות רק בדרך של השמטה מכוונת ושיטתית ולא בדרך של השמטה אקראית . ב . קלוז פתוח וקבלת מילים קבילות אלמנט נוסף המשפיע על יעילותו של הקלוז ככלי דידקטי הוא אופן מתן התשובות . בקלוז " סגור " , התלמידים בוחרים תשובה נכונה מבין מספר מסיחים , בקלוז " פתוח " , התלמידים נדרשים לייצר ( לכתוב ) מילה מתאימה . הקלוז הסגור בודק את הקליטה הפאסיבית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר