עמוד:52

מומלץ לפתוח את השיעור סביב הפרק מספר הלימוד בעלעול בתנ " ך או בסידור התפילה בו מופיע הפסוק לשם איתור המקור ועמידה על ההקשר בו הוא נכתב . חשוב לפרוש בפני התלמידים את הרקע לכתיבת הפסוק , או קטע התפילה , את עולם התוכן ממנו נגזרו ולהסביר את משמעותם של הקטעים . מומלץ לשוחח עם התלמידים על הקשר של הפסוק לשם הפרק ולתכניו . ניתן להזמין את התלמידים לשער מהו התוכן של הפרק , שפסוק זה נבחר לפתוח בו , כגון : " מות וחיים , ביד - לש וֹ ן " ( משלי יח , כא ) בפרק " גם לחופש יש גבול" " שאי סביב עיני ךְ וראי כלם נקבצו באו ל ךְ " ( ישעיהו ס , ד ) בפרק " מאתיופיה לירושלים " " לכל זמן , ועת לכל חפץ " ( קהלת ג , א ) בפרק " שם הפועל " אפשר גם , על פי שיקול דעתה של המורה להפנות את התלמידים לקריאה חוזרת של שם הפרק , המידע הקצר הנמצא משמאל לכותרת והפסוק עם סיום העיסוק בפרק ולהזמינם למצוא פסוקים נוספים , שיכולים להתאים לפרק , תוך הבאת נימוק לבחירה שלהם . לשם כך יש להפנות את התלמידים לקונקורדנציה מודפסת או ליישום שלה ברשת האינטרנט . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לשלב קריאה בקול וקריאה עצמית דמומה כדי להבטיח כניסה משותפת של כל התלמידים בכיתה אל נבכי הטקסט וכדי לזמן התחלה של שיח בכיתה סביב חוויית הקריאה . שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך שימת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מרגשת ומסקרנת , שילדים יכולים לחוות כשמבוגרים קוראים באוזניהם . אפשרות אחת למפגש ראשוני של התלמידים עם השיר היא דרך הקשבה לקריאה הקולית שלו מפי המורה לפני קריאה עצמית שלהם . בדרך זו הם יוכלו להתמקד בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות ולהעניק תשומת לב מרבית לחריזה ולמקצב בשיר . לחלק מהטקסטים מצורפת הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בפורמט הדיגיטלי ) . עם זאת , ילדים בכיתה ו יכולים להתנסות בקריאה ראשונה של שירה בעצמם . אפשר גם לחזור ולקרוא את הטקסט במקהלה , בהקראה של תלמיד או תלמידה , בתפקידים – כל זה בהתאמה לשיר ולמטרות ההוראה . סיפורים המפגש הראשוני של התלמידים עם הסיפור יכול להתרחש בכמה דרכים : הם יכולים לקרוא אותו קריאה דמומה בכיתה או קריאה מכינה בבית ; אך כדי שייכנסו לאווירת הסיפור , הם 107 משרד החינוך ( תשע " ד - . ( 2013 חיים באי – קוראים את הספר " האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר