|
עמוד:51
הנחיות כלליות לפרקי הספר לכיתה ו רצף ההוראה בספר הספר נועד לשרת את צורכיהם של כל המורים וכל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . לכן אפשר ואף רצוי שהמורים יפעילו שיקול דעת בבחירת הטקסטים והפעילויות העומדים לרשותם . פרקי הנושא – הספר הוא מודולרי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים ; עם זאת , הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . קשר בין פרקים – יש פרקים הקשורים זה לזה הן מבחינה תכנית והן מבחינת הנושא האורייני המטפל בהם . גם בספר הלימוד וגם במד " ל משולבים קישורים והפניות כאלה ( לדוגמה – קשר בין פרקים העוסקים בריאיון , קשר בין פרקים שבהם עיסוק בשאלות רטוריות ) . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים ) , לעיין בטקסטים ובפרק עצמו , ולקרוא את הנאמר בהקשר לכל פרק במד " ל המפורט לפרקים – שם ניתן למצוא את הגדרת המטרות לכל פרק , הסברים לחלק מן הפעילויות והצעות להרחבות . מומלץ להתעכב עם הלומדים על שם הפרק והפתיח שלצדו , המכוונים לנושא התוכני של הפרק וליעד האורייני המרכזי בו . אפשר לחזור בסוף מהלך הלימוד של הפרק אל השם והפתיח כחלק מסיכום הלמידה . לעתים הקשר הוא ברור ומובהק , ובמקרים אחרים אפשר להזמין את התלמידים לשער מה הקשר , או במה עשוי לעסוק פרק שזה שמו ; בסיום תהליך הלמידה אפשר לשאול אם השם אכן מתאים לפרק ובאיזה אופן . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט מתוך שימת לב לתוכנו ולמאפייניו , תגובה ראשונה של הלומדים לטקסט , טיפול באוצר המילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל - פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה . יחד עם זאת , אין סדר " אחיד " של הגשת הפעילויות , אלא הן מאורגנות ע " פ הרצף שנראה מתאים לטקסט וליעדים האורייניים הקשורים בו . פסוקים בראש פרק מבנה הספר מאופיין בכך שמתחת לשם הפרק מופיע פסוק מן המקורות היהודיים . קיימת משמעות ערכית ביצירת הקשרים בין עולם התוכן והערכים של הפרק לבין ארון הספרים של המקורות היהודיים . הפסוקים לקוחים ממספר ספרים מן התנ " ך , סדור התפילה , פרקי אבות ועוד . בחלקם אילו אמרות של חכמים כגון ר ' נחמן מברסלב או הרב קוק . מיעוטם - ציטוטים מתוך שירים המופיעים בפרק .
|
|