|
עמוד:47
למידה בפורומים משתנים בצירוף ' פורומים משתנים ' אנו מתכוונים לארגון התלמידים במסגרות העבודה השונות המזומנות להם בספר : עבודה במליאת הכיתה , עבודה בקבוצות , פעילות בזוגות ועבודה יחידנית . עם זאת , המורים מוזמנים כמובן לשנות את הפורום המוצע לפעילות מסוימת בהתאם לשיקול דעתם . מסגרות הלמידה המוצעות עבור הפעילויות השונות בספר נבחרו לאחר מחשבה ומתוך אמונה כי מסגרת הלמידה המוצעת לכל אחת מהפעילויות היא המסגרת המיטבית עבורה . בפעילויות שונות המוצגות במד " ל המפורט לפרקים משובצים הסברים המתייחסים לרציונל הטמון בהתאמת פורום למידה מסוים לפעילות נתונה . שיחה מקדימה במליאה על טקסט - כמו מעשייה , סיפור עם , סיפור בעל רקע היסטורי וכן טקסט הנוגע בנושא אתנוגרפי ועל עולם התוכן התרבותי שהטקסט נטוע בו היא בעלת ערך במקרים רבים . השיחה המקדימה היא מעין תשתית ( גם תכנית , גם פואטית וגם לשונית ) שעליה יוכלו הילדים למקם את ההקשרים ואת הפרשנות שלהם לטקסט . לשיחות במליאה מטרות ויתרונות נוספים וביניהם שיתוף בידע המביא לידי הרחבת הידע וההבנה של התלמידים בנושאים הנוגעים לתחום הנלמד בשיעור ( הן בהקשר לתחום הנושאי והן בהקשר לתחום האורייני ) . במאמרה של פלד - אלחנן " בדרך לאוריינות מדעית " היא עוסקת בחשיבותו של הדיון בכיתה . לדבריה , הדיון בכיתה מוביל לשכלול היכולת ליצור טקסטים מורחבים מבחינה לוגית , לכידים ובעלי קישוריות . פלד - אלחנן אומנם מדברת על טקסטים שנכתבו על ידי תלמידים בשיעורי מדעים , אך גם כל טקסט מידע שהם פוגשים מוביל לשכלול יכולת זו . על אחת כמה וכמה כאשר הם מתבקשים למזג מידע ממקורות שונים כפי שמוגדר בתכנית ההוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני . לפיכך , הדיון בפורום הכיתתי העוסק בתוכן הטקסט ( או הטקסטים ) , בהמללתו ובקשר בין השניים , עוזר הן בהבנתם של דברים הנמצאים במישור הסמוי והן בניסוח של טקסט שיש בין משפטיו וחלקיו קשר קוהרנטי ; קשר כזה מושג בעזרת אמצעים לשוניים שונים היוצרים את הלכידות בין המשפטים ( למשל קשרים לוגיים ואמצעי רפרור שונים ) . 99 פלד - אלחנן , נ ' ( תשע " ב – . ( 2012 בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע ' השכל - שחם , ר ' בורשטיין , ע ' עמיר וה ' אתקין ( עורכות ) . מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ( עמודים . ( 269 - 243 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 100 משרד החינוך ( תשע " ב - תשע " ג ) . הפקת משמעות מטקסטים מעולם השיח העיוני . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ג - ד ( . ( 25 - 21 ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa מה אתם חושבים על התמונהו האם אתם אוהבים אותהו האם היא מרגשת אתכםו מסקרנת אתכםו מושכת אתכם להסתכל בה עוד ועודו הסבירו . תיאור של מרכיבי התמונה : קו , צבע , צורה , סוג ( צילום / ציור / קולאז ' וכו ') ההשפעה על הצופים : אילו תחושות היא משרה בצופהו איך מרכיבי התמונה משפיעים על התחושה הזאתו ( בחירת הצבעים משפיעה על תחושת חום / קור , אורך קווי המכחול יוצר אווירה שמחה וקופצנית או קודרת וכדומה )
|
|