עמוד:224

הבגידה של גריב ( 46 ) מתוארות ההתייחסות הרצינית והאחראית של נמצ ' ק לתפקידו ( 53 ) וקנאתם של יתר התלמידים בו ( . ( 54 נמצ ' ק מפגין נחישות ואומץ כשהוא נוטש את אסיפת " אגודת השפכטל " על אף ההכרזה עליו כפחדן ובוגד ( 67 ) כדי להזעיק את ב וֹ קא למגרש ( , ( 68 מתגנב ביוזמתו לשטחם של אדומי החולצות ( , ( 73 מתגלה לעיניהם כדי להגיב על השמצת נערי רחוב פאל ( שם ) , נושא נאום נלהב ואמיץ כשהוא לבדו בין הבריונים של פרי אץ ' ( , ( 77 , 74 – 73 מגנה אותם ואת גריב הבוגד , גורם לבריונים להתבייש בעצמם , ולמנהיגם - להוקיר את נמצ ' ק ( 78 ) ולהתבייש בעצמו ובאנשיו ( . ( 79 לקראת הקרב מתמנה נמצ ' ק הקטן לשליש ( 88 ) ואפילו אנשיו של פרי אץ ' שואלים לשלומו ומבקרים אותו בביתו , כשהוא במיטת חוליו ( . ( 110 – 109 בשיא מחלתו נמצ ' ק מסתלק מן הבית , בא למגרש כשהקרב בעיצומו ובאומץ לב מטה את הכף לטובת נערי רחוב פאל ( . ( 129 שלוש הטבילות של נמצ ' ק במים קרים ( 76 , 49 , 44 ) גרמו למחלתו הקשה , שחומרתה מתגברת בהדרגה עד מותו : נזכרים השיעול המחמיר ( , ( 89 , 68 , 46 התעטפותו בסודר האדום ( , ( 82 החולשה ( , ( 98 , 97 ההיעדרות מבית הספר בשל המחלה ( 100 ) והפינוי מהמגרש בגלל התקף שיעול חזק וחום גבוה ( . ( 97 כשאמו הבוכייה של נמצ ' ק רצה למגרש כדי להחזירו הביתה מסתדרים הנערים האחרים בזוגות ומלווים את הילד הקודח ואת אמו לביתם ( . ( 132 הסודר האדום של נמצ ' ק וקהל המלווים ההולכים אחריו רומזים על אסון צפוי . הבלונדיני הקטן , הגיבור , מועלה ביוזמת גרב לדרגת סרן ( 133 ) וחברי " אגודת השפכטל " מתנצלים על כך שפגעו בשמו הטוב ( , ( 138 אבל נמצ ' ק מת ממחלתו , ומותו מסמל את קץ המשחקים במגרש , ובעצם את קץ הילדות . כדאי להתבונן במעשים הקטנים שכוננו את הקשר המיוחד בין ב וֹ קא לנמצ ' ק ; הדאגה של המנהיג לטוראי היחיד במחנהו , החמלה עליו שנוספו לה הערכה וכבוד , הקרבה , החברות והאחווה מתוארים בעמ ' . 90 , 89 , 69 , 68 , 52 , 45 , 32 , 28 עוד על דמותו של ב וֹ קא המנהיג השקול , החכם , האמיץ אפשר ללמוד מעמ ' . 135 , 107 – 106 , 93 – 91 , 90 , 83 , 16 אילו תכונות של ב וֹ קא באות לידי ביטוי במקומות אלה על רצף העלילהו כדאי לשאול לדעתם של התלמידים על התנהגותו של גריב - העוינות ( , ( 26 העימות הקל עם ב וֹ קא אחרי הבחירות ( , ( 31 חשדותיו של ב וֹ קא ( , ( 33 חשיפת הבגידה ( , ( 45 , 41 השמצת חבריו לשעבר ( , ( 73 ההשפלה והסילוק מכנופיית הבריונים ( , ( 78 התחינה לקבלה מחדש לחבורת רחוב פאל ( , 95 , 91 , ( 106 , 103 החשדנות כלפיו ( 116 ) והרגישות , החמלה וחוש הצדק שלו שבזכותם הועלה נמצ 'ק בדרגה ( . ( 133 כדאי לשאול את התלמידים אם לדעתם היה נכון לקבל את הבוגד לשורות החבורה , והאם באמת אפשר לסלוח לבוגד . כדאי להתבונן בדמותו של פרי אץ ' , שבתחילת הסיפור הוא מנהיגם מטיל האימה של אדומי החולצות , אבל התנהגותו לאורך הסיפור משנה את ההתייחסות אליו , עמ ' , 78 , 75 , 49 , 47 – 46 , 21 . 136 , 132 , 79 כדאי להצביע על הכללים והחוקים שקבעו נערי רחוב פאל כמו גם אדומי החולמות כדי שחבורותיהם יתנהלו כארגונים כמו - צבאיים , למשל בעמ ' . 109 , 25 , 24

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר