|
עמוד:159
אפשר לשאול את התלמידים אם הם יכולים לחשוב על משהו שקורה בתרבות שלנו , שלכאורה מזמין יותר אנשים ל " אפשרות סינדרלה " . אפשר לחשוב על תכניות כמו כוכב נולד , מאסטר שף וכו ' . בלי קשר לעמדה כלפי התכניות האלה ( וכלפי המיתוס של " סינדרלה " ) – הן כמו מכירות חיסול שמאפשרות ליותר אנשים להיכנס למשחק , לנסות את מזלם ואולי להצליח . . 6 ואפשר לשאול : מדוע לדעתכם כתוב בשיר " הייתי ילד "ו אולי כדי שנאמין שהדובר בכלל חשב על סינדרלה ( כי אגדות לא חיות בתודעה של מבוגרים ) ו ואולי מובעת כאן , במובלע , עמדה ביקורתית של הכותבו כי רק ילדים מאמינים לאגדות כאלה , ורק הם יכולים לקוות שהבלתי אפשרי יקרה לכולם . כך גם תכניות כמו " מאסטר שף " , " כוכב נולד " וכו ' – הן אשליה והבטחה למשהו לא אמיתי . פעילות 3 תהליך הבחירה בשניים מבין השירים הוא שלב של התכווננות ומודעות למה שיש בשיר והתחלה של יצירת קשר אישי עם השיר . עדיין אין כאן ניתוח , תביעה למתן פשר או להבנה מלאה , אלא העלאה למודעות של מה שקורה לנו בזמן קריאת שיר ומה יוצר קשר ראשוני אתו . הבחירה בקטע מהשיר ומזמינה את התלמיד להתבוננות עמוקה יותר ומהדקת את החיבור בינו לבין השיר . אולי יהיו תלמידים שיתקשו לבודד מתוך השיר כולו משפט או שורה שמדברים אליהם . הם יוכלו להתייחס לשיר רק כמכלול . במקרה זה , אפשר לעבור בין התלמידים , ולבקש מתלמידים מתקשים בכך לקרוא את השיר בקול עבורכם . הקריאה בקול עוזרת לעתים להפנות תשומת לב פנימית למה ש " תופס " אותנו בשיר . אפשר גם להציע לתלמידים לקרוא בקול למי שיושב לידם . אם זה בכל זאת לא מצליח - אפשר לבקש מהתלמידים לדבר על הבחירה בשיר כמכלול . פעילות 4 בשיחה בכיתה כדאי להזכיר את מאפייני השירים שאליהם התייחסו בשאלה , 1 ולראות אם יש לתלמידים תובנות חדשות . העניין יזכה למיקוד בשאלה , 6 אבל יתכן שלתלמידים יהיה מה לומר כבר עכשיו . פעילות 5 חלוקה לקבוצות : בעיקרון , אפשר לקבץ לקבוצה אחת תלמידים שבחרו באותו שיר , אולם זה לא המהלך כאן . מטרת הפעילות היא לקבץ יחד תלמידים שבחרו בשירים שונים , וככאלה הם מעין " שגרירים " של השירים : הם מגיעים עם איזו נטיית לב כלפי השיר שבחרו , איזו תחושה או הבנה לגביו , וזוהי תרומתם העיקרית לקבוצה שעובדת על השיר הזה . השאלות נועדו להזמין את התלמידים להתבונן בדקויות : דרכי הבעה של רגש בשיר , ייחוד לשוני , הפורמט הקצר ( שתובע פתיחה וסיום ממוקדים ) , היותם של שירים רבי משמעות באופן שמקשה על תמצותם למשפט - שניים וכד ' . אפשר להציע לקבוצות שסיימו את העבודה או למתקדמים :
|
|