עמוד:41

בסיס המאפשר , בין היתר , להסיק מסקנות מתוך המידע . בעקבות הקישור הם יוצרים מידע חדש עבורם , ובמידע זה טמונה מהות הפעלתה של אסטרטגיית המיזוג . " אחת המטרות הקריטיות של החינוך בעידן המידע היא לסייע לתלמידים להפוך מצרכנים פסיביים של מידע ליצרנים פעילים וביקורתיים של ידע " . לפי ברזילי , כדי להשיג מטרה זו על המורים לבחון את התפיסות שלהם ושל התלמידים בנוגע ל " מהו ידע וכיצד הוא נוצר " . חלק מהמטרות של " מילה טובה מאוד ד " , ולפיכך גם של הפעילויות בספר , מתועלות לתיווך ולתיהלוך של הדרכים לזיהוי קשרים בתוך מקור מידע ובין מקורות מידע שונים ושל אסטרטגיית המיזוג , שמטרתה להוביל בין היתר ליצירת מידע חדש . בכך אנו מכוונים אל עבר המטרה של הפיכת התלמידים ליצרנים פעילים וביקורתיים של ידע , תוך התחשבות , כמובן , בגילם וביכולותיהם הקוגניטיביות . למידת מדע אינה למידת הקביע וֹ ת האחרונות של המדענים , אלא למידת החידוש של כל דור וגם למידת הדרך להשתתף בבניית ידע חדש הכולל גילוי והמצאה . החשיבה אודות תלמידים פעילים ויצרניים אינה רק נחלתו של תחום המדעים אלא היא מוצגת גם כחלק מההמלצות להתאמת מערכת החינוך בישראל למאה ה - 21 וגם כחלק ממטרות החינוך הלשוני ומההישגים הנדרשים בתחום זה . אחד מההיבטים הנקשרים למעורבות פעילה וליצרנות מתחבר גם לנושא הטקסט הדיגיטלי ולהתנהלות בסביבה דיגיטלית בכלל . נושא זה מעלה את הצורך בהכנת התלמידים לעידן שבו הטקסטים כבר אינם חד - ממדיים ושתפקידי קריאה - כתיבה שלובים בו זה בזה . קריאת טקסט היא פעולה אינטראקטיבית שבמהלכה הקוראים נשענים על המחשבות ועל ההתנסויות שלהם . האינטראקטיביות נכונה גם בהקשר לקריאת טקסטים מודפסים וגם בהקשר לקריאת טקסטים דיגיטליים , אך מועצמת עוד יותר בהקשר לאלה האחרונים . 78 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשע " א , . ( 2009 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . 79 שם . 80 ברזלי , ש ' ( אוק ' . ( 2013 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה " . עמוד . 5 81 למקה , ג ' ( Lemke , 2004 ) אצל : פלד - אלחנן , נ ' ( תשע " ב – . ( 2012 בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע ' השכל - שחם , ר' בורשטיין , ע ' עמיר וה ' אתקין ( עורכות ) . מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ( עמודים . ( 269 - 243 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 82 ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן . ( ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 83 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס " ג ) . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 84 ראמ " ה ) מרץ , 2013 ( פיזה – 2015 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ " ה – – Pisa מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / R ama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר