עמוד:217

מילוני והרחבה על רקע ההקשר התקופתי שבו נכתבו . כדאי להציע לזוגות של תלמידים לברר בכל פעם ביטוי או מונח ולהסבירו בכיתה בזמן קריאה או שיחה על הפרק המתאים . הצעות למורה במהלך קריאת הספר בכיתה כדאי לעסוק בשלושה צירים מרכזיים בספר : האירועים והיחסים המשפחתיים - רגשיים בבית משפחת בן יהודה , עמדותיו , מאבקו ופעולותיו של בן יהודה למען העברית , ואזכורים של פרטים הנוגעים לתקופה , לאורחות החיים ולאיכות החיים ( התיישבות , חינוך , בריאות ) בירושלים ובארץ ישראל . כדאי גם להתייחס לבחירתה של דבורה עומר לכתוב את הסיפור מנקודת מבטו של הילד בן ציון , ולשאול איך בא הדבר לידי ביטוי בסיפור לאורכו . כדאי להעלות לדיון שאלות הנוגעות לעברית בזמננו , למשל - האם בן יהודה השיג את מטרתוו האם החדירה המהירה של מילים משפות זרות לתוך העברית היא איום על קיומה כשפתם של הישראליםו אפשר להפנות תלמידים למדור " שפה קמה " באתר האקדמיה ללשון העברית : ולהציע להם לעיין בו , לבחור ולהציג בפני חבריהם שעשועון , חידון , מילון מאויר , או טקסט מידע מעניין , הקשורים לתחייתה של העברית . כדאי להציע לתלמידים לעיין ברשימת חידושיו של אליעזר בן יהודה באתר האקדמיה ללשון - http : // hebrew - academy . huji . ac . il / hadarbenyehuda / Documents / LL - EBY - 1961 . pdf ( עמ ' סז בטקסט ) ולהציע להם לבחור אחדים מהחידושים , לשער על מקורותיהם , לבדוק אם התקבלו ולשער למה , ולהציג את החידושים ואת ממצאיהם בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר