עמוד:153

ג . אפשר להפנות את תשומת הלב לכך ש " אוהבת את העננים והוגה בהם סיפורים " מתחבר עם " בשמיים פרחו עננים כמו שושני נהר " – כאילו שהדימוי הזה , המבט על העננים כעל שושני נהר , הוא משהו שהילדה ההוגה סיפורים שהפכה למשוררת , ראתה / דמיינה / המציאה . על " חוט " של חיה שנהב " חוט " הוא שיר - הרהור , מין בחינה של אופציה שעולה במחשבה , אחת מהמוכרות לנו ביותר - " מה היה אילו " . שירים כאלו אינם יוצאי דופן אצל חיה שנהב , שפעמים רבים מעלה בשיריה מחשבות , הרהורים , בחינה מעודנת של רעיונות פילוסופים בדרך שירית . אפשר לומר , שאת השיר מניעה התשוקה לראות במבט - על , ממעוף הציפור את ה " סך הכול " או את ה " משמעות " של חיי אדם . לראות את כל מהלך חייו על רצף אחד , את האופן שבו דבר הוביל לדבר בדרך המיוחד שבה התנהלו חייו . הדבר , כידוע , אינו קל . קשה מאוד למתוח את החוטים מהעבר אל ההווה ואל העתיד ולדעת שאנו אכן קוראים נכון את מפת חיינו . אילו , אומרת חיה שנהב , היה לכך ביטוי גרפי ממשי ( ה " חוט " ) היינו ממש יכולים " לראות את זה " . כדאי לשים לב , שהשיר הזה אינו מונע על ידי רגש , זיכרון או חוויה אלא מחשבה , התעניינות , סקרנות ( שכמובן יש להן ממד רגשי , אישי , נוגע , אך לא הוא שנמצא בחזית ) . הצעות לפעילויות . 1 האם לדעתכם השיר הוא על אדם שמושך חוט על האדמה , או שחיה שנהב רוצה לומר משהו אחר , מתעניינת במשהו אחרו ואפשר גם לנסח כך : מה " עושה " השיר הזהו האם הוא מתאר זיכרוןו רגשו משתעשע במחשבהו מבטא רעיון בדרך מיוחדת , בלי ממש לומר למה הוא מתכווןו - השיר כולו הוא מעין הרהור מתמשך , הכתוב באופן מטאפורי , על חיי האדם , על מעשיו ועל דרכו בעולם . . 2 הרישום מתואר כרגיש , מדויק , ונרגש . מה דעתכם על התיאורים הללוו האם הייתם בוחרים בשמות תואר אחריםו ומדוע " נרגש "ו - אפשר לחשוב על שמות תואר כמו " מסובך " , " מלא קשרים " , " לא ברור " , ואפשר להציע לתלמידים שמות תואר ולשאול מה דעתם עליהם בהקשר של ה " חוט " . - " נרגש " - אולי משום שחיי האדם הם חד - פעמיים , מרגשיםו . 3 אם החוט , הקו , הרישום , מתייחס לחיי אדם , איך אפשר להבין את המשפט " מה היה מסמן אחריוו " ו - אולי – מה היה משאיר אחריוו איך היו זוכרים אותוו כיצד היה מסכם את חייוו . 4 בשורות " אם אדם " ובשורה " איזו דוגמה " יש רק שתי מילים . האם אפשר לחשוב על קשר בין השורות האלהו - אולי : חיי אדם מורכבים כמו דוגמה ( אפשר להציע לתלמידים דוגמאות של בדים , שטיחים , בגדים וכו ' , אולי אפילו משהו שנמצא בכיתה בזמן העבודה ) ו או עשויים מפרטים שמשתלבים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר