עמוד:152

ב . איך יכול ים להכחיל משמשו מה עולה בדמיוןו ג . מה מעלה במחשבה המילה " פרחו " בשורה " בשמים פרחו עננים כמ וֹ ש ֹ שוני נהר " ו איך אתם מדמיינים את הענניםו - יש כפל משמעות ב " לפרוח " – נתנו פרחים ו - עופפו , ושתי המילים יחד לוכדות את האיכות של העננים הללו . . 2 על עולם הילדות המתואר בשיר : אילו חוויות ילדות מתוארות כאןו האם הילדים המתוארים בשיר והמצבים המתוארים בו מוכרים לכםו - קנאה בילדה היפה , המיוחדת , ובתלמידה הטובה ; תחושה של " לא מספיק " , בדידות , התבודדות ומשחקי דמיון . . 3 על שמות התואר בשיר : א . מה יכולות להיות " עיניים אהובות " ו אהובות על ידי מי ולמה זה מעורר קנאהו - אולי יש הרגשה שהיא ילדה שבאה ממשפחה אוהבת , מגוננת , מטפחתו אולי לעיניים יש צבע נחשק ו ב . זו ש " ידעה להשיב תשובות " מתוארת כ " בהירה וזקופת קומה " . האם אתם מרגישים שהתיאור החיצוני והתיאור הפנימי קשורים זה לזהו - שאלת ה " בהירות " והקונוטציות שלה בשיח הישראלי אינה פשוטה בכלל . מעניין לראות מה זה יעורר אצל התלמידים - אולי הסכמהו אולי כעסו . 4 על רב - משמעות וקריאה בין השורות : א . " אוהבת את העננים והוגה בהם סיפורים " – מה זה אומרו האם יש משמעות לכך שהפועל א - ה - ב מופיע עוד פעם בתיאור של מושא קנאהו - הבדידות של הדוברת מתבטאת אולי בעובדה שמושא האהבה שלה הוא העננים ושלאהבה אין קשר לחיי משפחה או לעניינים בין אישיים בכלל . אולי יש כאן התמרה של הצורך הילדי ( והאנושי בכלל , כמובן ) לאהוב ולהיות נאהבת ו " תיעולו " אל הדמיון , אל מעשה היצירה , אל האומנות : להגות סיפורים בעננים . - כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לכך ש " מראשית הסתיו האפור ועד סוף הקיץ הצהוב " מכסה למעשה את כל עונות השנה – סתיו , חורף , אביב וקיץ . כלומר – השנה כולה . במלים אחרות – תמיד , כל הזמן . ב . לשיר קוראים " תמונה " , הוא נפתח בתיאור נוף , ואז מופיעה השורה " ואנחנו היינו עוד ילדות " . כדאי להפנות את תשומת הלב למעין תנועת " זום אין " – מהטבע אל הילדות של ה " אנחנו היינו " , מהילדות של חברת הילדים – אל הילדות הפרטית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר