עמוד:38

ובכלל זה השילוב של אמצעים חזותיים במטלות כתיבה יכולים לשמש גורם מדרבן לכתיבה כי הם נוכחים ממילא בחייהם של התלמידים ויוסיפו להם עניין ואתגר . שילוב מולטימדיה בעת הכתיבה יצריך מהתלמידים השקעה רבה יותר בכתיבה ואולי אף יפתח את יכולתם לעשות אינטגרציה בין החלקים השונים ( שילוב קוהרנטי בין מילים לתמונות , קטעי וידאו או תרשימים למיניהם ) . מטא - אנליזה שנעשתה על מחקרים שהשוו בין השפעת השימוש במעבד תמלילים על יכולות הכתיבה לבין השפעת השימוש בעיפרון ובנייר על יכולות אלה , העלתה כי תלמידים שכתבו במעבד תמלילים נטו להפיק טקסטים ארוכים יותר מאשר אלו שהשתמשו בעיפרון ובנייר . גם מבחינת איכות הטקסט מצאו החוקרים יתרון בכתיבה במעבד תמלילים . כשניסו להבין מהם הגורמים שמשפיעים על הקשר הזה גילו ששכבת הגיל של התלמידים השפיעה על הקשר באופן מובהק : ככל שעולים בשכבת הגיל , השפעת השימוש במעבד תמלילים על איכות הכתיבה גדלה . החוקרים בדקו גם את נושא שכתוב הטקסט : מאחד המחקרים עלה כי תלמידים שהשתמשו במעבד תמלילים ערכו את הטקסט שלהם כבר בשלבים מוקדמים יותר של הכתיבה והיו גמישים ומוכנים לנטוש רעיונות כדי לשקוד על רעיון חדש ; לעומת זאת , הכתיבה בעיפרון על גבי נייר הייתה לינארית יותר ( סיעור מוחות , כתיבת רעיונות , כתיבת טיוטה , תיקון וכן הלאה ) . מורים שהצליחו לחולל למידה מטא - קוגניטיבית בעזרת טקסטים דיגיטליים הם אלה שגם דרשו מהתלמידים להפיק תוצרי מידע דיגיטליים . הסביבה הדיגיטלית מאפשרת נגישות רבה יותר וקלה יותר ל " במות " שעליהן יוצגו תוצרי הכתיבה של התלמידים : התלמידים יכולים למשל לפרסם את תוצרי הכתיבה שלהם באתר של בית הספר וכך להרחיב את קהל הקוראים מקהל מצומצם שרק מורים נמנים עמו לקהל רחב יותר ; והם יכולים גם לקבל משוב לאותם תוצרים ולתת משוב לתוצרים של עמיתיהם למשל באמצעות הכלי של Google docs או אפילו ב - . Word דוגמאות לסביבות מדומות שנוצרו כדי לטפח את הכתיבה בסביבה הדיגיטלית : הדמיות של מערכות עיתון ובניית סימולציות לכתיבה ביקורתית הנוגעת לתופעות חברתיות ( למשל , העברת נייר עמדה בדואר האלקטרוני לקבוצת תלמידים ששיחקה בתפקיד " ועדת חקירה " ) . המורים מתבקשים לסייע לתלמידים בהקשר ללמידת מיומנויות מחשב ומידע . אחת הדרכים המוצעות לכך היא : " המחשת מידע וקיום תהליכים מטא - קוגניטיביים לגבי הלמידה בסביבה המקוונת . " הספר הדיגיטלי מאפשר להעביר את התלמידים לסביבת למידה שיש בה גם Goldberg , A ,. Russell , M . & Cook , A . ( 2002 ) . Meta Analysis : writing with computers 1992 - 2002 . Technology and Assessment Study Collaborative . Boston College . http : // www . bc . edu / research / intasc / PDF / Meta – WritingComputers . pdf : Baker , E & Kinzer , C . K . ( 1998 ) In : Goldberg , A ,. Russell , M . & Cook , A . ( 2002 ) . Meta Analysis writing with computers 1992 - 2002 . Technology and Assessment Study Collaborative . Boston College . http : // www . bc . edu / research / intasc / PDF / Meta – WritingComputers . pdf 70 דמיקו , ג ' ( 2006 ) ( Damico ) אצל : סלנט , ע ' ופז , ד ' ( . ( 2012 ספרי לימוד דיגיטליים בארץ ובעולם . מכון מופ " ת . 71 סלנט , ע ' ( . ( 2011 התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים " . http : // amisalant . com / ? p = 780 72 שם 73 משרד החינוך – המינהל למדע וטכנולוגיה . התאמת מערכת החינוך למאה ה - : 21 הקניית אוריינות מחשב ומידע – – CIL בתי ספר יסודיים . עמוד . 7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר