|
עמוד:106
פעילות 3 השלמת תרשים המייצג את פריטי המידע העיקריים בפרק . התרשים מציג הכללות ופירוט שלהן . והתלמידים מתבקשים להשלים את הפירוט לכל אחד מהמשפטים הכלליים . לפני שהתלמידים ניגשים לפעילות זו אפשר לעבוד בכיתה על זיהוי מילות המפתח בכל פסקה . לתלמידים המתקשים רצוי לתת לפני הפעילות על התרשים פעילות של סיכום הטקסט ע " י השלמת משפטים . לדוגמה : חופש הביטוי הוא ה _____ של כל אזרח ואזרחית לבטא את עצמם . חופש הביטוי הוא הזכות הבסיסית של כל אחד ואחת מהאזרחים בחברה _________ . וכן הלאה . אפשר לעשות את הפעילות גם בגרסה המתוקשבת . פעילות 6 גם כאן , חשוב להקדים שיחה . מומלץ לפתוח את השיחה בדוגמה מאירועי היום בתקשורת ולהעביר את הדיון לאירועים מחיי בית הספר . פעילות 7 רצוי להרחיב את ההסבר על כתיבת הכללים – מצד אחד בהתאמה לכתיבה בסוגה הספציפית , ומצד שני – כללים שבאמת יוכלו לסייע לניהול חיים חברתיים טובים בכיתה ... פעילות 8 הרבה תלמידים פעילים ברשתות החברתיות . הפרק מהווה הזדמנות לדון בנושא הביוש ( שיימינג ) . הוא מאפשר למורה להעלות את המודעות לסכנות הטמונות ביד הקלה על המקלדת . הדיון צריך להתנהל בזהירות וברגישות , שכן ייתכן שבין התלמידים בכיתה יש כאילו שנפגעו והם חוששים להיחשף . העלאת הנושא עלולה " לפתוח פצעים " וצריך להיזהר . הצעה להרחבה – התבוננות בביטויים מטפוריים בטקסט מופיע המשפט " האם המפגינים נגד רבין וממשלתו חצו את הגבול של חופש הביטויו הביטוי " לחצות את הגבול " הוא מטאפורה , שבה משתמשים בפעולה גופנית כדי לתאר משהו אחר : לעשות משהו אסור , להתנהג באופן לא מקובל ולא לפי הכללים . לפניכם ביטויים שכולם מתארים פעולה גופנית . התאימו בינם לבין המשמעות שלהם : א . לשבת על קוצים ב . לעמוד על דעתך ג . ללכת על ביצים ד . לשבת בחיבוק ידיים ה . לשבת על הגדר ו . להיתלות באילן גבוה . 1 להימנע מפעולה וממעורבות . 2 להרגיש חוסר סבלנות וחוסר נוחות . 3 כשיש דעות שונות – לא לבחור בשום צד . 4 להסתמך על מישהו חכם , חשוב או מפורסם . 5 להתעקש ולא לוותר על עמדתך . 6 להתנהג או לדבר בזהירות וברגישות
|
|