עמוד:24

הרחבה והעמקה של אוצר מילים ידיעת משמעותה של מילה כוללת את המידע בנוגע למה שהיא מייצגת ואת התחלת ההבנה של רשת המושגים הקשורה לאותו ייצוג . ההשפעה של ידע אוצר המילים על יכולותיהן האורייניות של הילדים היא רבה , ופערים בין אוכלוסיות מרקעים חברתיים - כלכליים שונים עולים במחקרים 36 35 ובמציאות של בית הספר . שני גורמים נמצאו קשורים לפערים הללו : הבדלים בהתנסויות בשפה שיש לילדים בבית והבדלים באיכות הדיבור שהילדים שומעים . בית הספר יכול וצריך להיות אחד מהמקומות שבהם יצומצמו פערים אלה . אוצר מילים נרכש הן בדרך אקראית – של האזנה ושל קריאה , והן בדרך מכוונת של הסבר או ניתוח של מילה . הציטוט הבא מצביע על חשיבותו של אוצר המילים בהתפתחות הלשונית ועל הקשר בין קריאה לבין הרחבת אוצר המילים : " בעשור האחרון הוסבה תשומת לבם של חוקרי שפת הילדים לתקופה זו , המשתרעת למן גיל חמש ועד לשנות הבגרות , ובה חלים שינויים משמעותיים בלשונם של הילדים והמתבגרים בתחומים רבים ( : ( Nippold , 1998 במילון , במורפולוגיה , בתחביר ובשיח . המילון המאוחר נרכש רובו ככולו מן הלשון הכתובה , והוא מתאפיין בגיוון רב , במשקלות שונים בהתפלגות הקטגוריות המילוניות ( למשל , ריבוי של תארים , או יותר שמות עצם מופשטים ) , בפריטי מילון " מתקדמים" הלקוחים מתחומי דעת שונים ( למשל המילים חברה , מדינה , מגזר הלקוחות מתחום הסוציולוגיה ) ובערכים מילוניים רב - הברתיים , רב - צורניים , ולעתים גם רב - לקסמיים ( השוו למשל את אם לא עם אלא אם כן ) ( . ( Anglin , 1993 השינויים האלה לכשעצמם עושים את המילון האורייני הבוגר לשונה מאוד מן המילון הילדי . ואולם הבדל משמעותי בין מילונו של המבוגר לזה של הילד הוא גמישותו וזמינותו של הראשון לשימוש הולם בכל הנסיבות התקשורתיות של ההפקה . " Neuman , S . & Dwyer , J . ( 2009 ) . In : Jalongo Renck , M . & Sobolak , M . J . ( 2011 ) . Supporting young 'children s vocabulary growth : the challenges , the benefits , and evidence - based strategies . Early childhood education journal , 38 . Pp . 421 - 429 . 35 Jalongo Renck , M . & Sobolak , M . J . ( 2011 ) . Supporting young children ' s vocabulary growth : the challenges , the benefits , and evidence - based strategies . Early childhood education journal , 38 . Pp . -421 429 . 36 Wilkinson , K . S . & Houston - Price , C . ( 2013 ) . Once upon a time , there was a pulchritudinous princess … : The role of word definitions and multiple story contexts in children ' s learning of difficult vocabulary . Applied Psycholinguistics , 34 . Pp . 591 - 613 . 37 Hart , B & Risley , T . R . ( 1995 ) . In : Jalongo Renck , M . & Sobolak , M . J . ( 2011 ) . Supporting young 'children s vocabulary growth : the challenges , the benefits , and evidence - based strategies . Early childhood education journal , 38 . Pp . 421 - 429 . 38 ניפולד , מ " א ( 1998 ) . ( Nippold ) אצל : רביד , ד ' , ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , 51 - 50 ( גליון היובל , . ( 2001 39 אנגלין , ג ' " מ ( . ( 1993 ) . ( Anglin אצל : רביד , ד . ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , 51 - 52 ( גליון היובל , . ( 2001 40 רביד , ד ' ( . ( 2001 ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 51 - 50 ( גליון היובל , . ( 2001 עמודים . 4 - 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר