|
עמוד:15
על כן , העיסוק בכתיבה מחייב ניהול ויישום מתואם של מגוון רחב של פעילויות מנטליות ומהווה אתגר משמעותי למערכות הקוגניטיביות של החשיבה והזיכרון ולמערכת הלשונית . לרכישת יכולת כתיבה נחוצים מגוון יכולות קוגניטיביות ומטה - קוגניטיביות , כישורים לשוניים ומטה לשוניים , משתנים רגשיים – אישיותיים ועמדות חברתיות - תרבותיות . העיסוק המודרני בכתיבה כתהליך פסיכולוגי החל בשנות ה - , 80 כשהוצג מודל תשתיתי המתאר את הכתיבה כתהליך קוגניטיבי הכולל שלושה תהליכים קוגניטיביים עיקריים בתהליך הכתיבה : תכנון ידע , ייצורו ועריכתו . שלושת אלה מופעלים מול משתנים כמו סביבת המשימה הפיזית והחברתית של הכותבים . תהליך הכתיבה בראייה הקלסית הוא בו - זמני ורקורסיבי . על כן , על פי תכנית הלימודים בתכנון מלאכת הכתיבה מחויבת התייחסות של הכותבים בקוראים אפשריים והתחשבות המטרת הכתיבה . בהתאם להחלטות מקדימות אלה עליהם לשקול דרכים שונות לפתיחת הטקסט , לתכנן את אופן הצגת הנושא וכן לתכנן את דרך הכתיבה שתרתק את הקוראים . תהליך הטיוט הוא פעולה חיונית במלאכת הכתיבה . פעולה זו הנעשית על ידי כותבים מיומנים , מאפשרת לבדוק ולבחון את הטקסט המתהווה ולבצע בו את השינויים הנדרשים . הכותבים בוחנים את הטקסט על פי מידת התאמתו למטרותיו ולנמענים ועל פי הביטוי שהוא נותן לדעות ולרעיונות שהכותבים תכננו להביע : למשל , האם כל פרטי המידע הכלולים בטקסט קשורים לנושא ומובאים בצורה מקושרת ולכידה כשמדובר בטקסט למטרות מידוע , האם הוצגו לפני הקוראים הטיעונים הדרושים לשכנוע , האם ההוראות שנוסחו בטקסט המיועד להפעיל אחרים מנוסחות בבהירות , האם אוצר המילים הולם את מטרות הטקסט ומתאים לנמעניו . בתהליך הכתיבה משתמשים הכותבים בידע שלהם על מוסכמות הכתיב , הכתב והפיסוק ומשפרים ומשכללים אותו . ( תכנית לימודים חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי , 2003 ) עמידה בהישגים הנדרשים על פי תכנית הלימודים : הישג נדרש : 2 כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים ( עמ ' 84 בתוכנית הלימודים , 2003 ) הישג נדרש : 3 הפקת טקסטים כתובים , תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית ( עמ ' 85 בתוכנית הלימודים , 2003 ) סוגי כתיבה כוללות מטלות כתיבה קצרות טווח ומטלות כתיבה ארוכות טווח המשלבות תהליכי למידה של תחום תוכן ותהליכי שכתוב וטיוט , ולפיכך נמשכות לאורך זמן . ישנן מטלות בזיקה לטקסט נתון שהתלמידים קראו אותו , הכוללות תשובות לשאלות או כתיבה של טקסט מורחב כגון הבעת דעה או סיכום . Hayes & Flower , 1980 20 Chenoweth & Hayes , 2001 ; Hayes , 1996 ; Kellogg , 1996 21
|
|