|
עמוד:14
קידום תהליכי כתיבה כתיבה היא תהליך קוגניטיבי מורכב . בתהליך זה הכותבים מביאים לידי ביטוי את הידע שלהם בנושא שעליו הם כותבים , את ההבנה שלהם בנסיבות התקשורת ואת הידע שלהם על מערכת הכתב ועל מערכת השיח הכתוב כגון : מבנים וסוגות , אוצר מילים ותחביר , מוסכמות הכתיב ופיסוק . כדי שהתלמידים יוכלו לבחור באופן מושכל ומודע את תכני הכתיבה , את אופן ארגונם , את אוצר המילים ואת המשלב הלשוני המתאימים למטרות שלשמן הם כותבים ונמענים שלהם , נחוצה התנסות רבה בכתיבה בהקשרים שונים , בנושאים שונים ובסוגות שונות . התנסות זו מתרחשת בליווי הוראה מפורשת של מיומנויות ואסטרטגיות כתיבה . כתיבה איכותית מאופיינת בהפקה של טקסטים ההולמים את הנסיבות התקשורתיות , את הסוגה ואת המשלב הלשוני , והיא מערבת תהליכי בקרה וטיוט . התפתחות הכתיבה בקרב תלמידים כרוכה בהבנה שיצירת טקסט כתוב שונה מהדיבור בהיבטים שונים . הטקסט הכתוב אינו חולף כמו הדיבור , אלא הוא יציב ונגיש באופן חזותי לקוראים והם יכולים לחזור אליו שוב ושוב . יציבותו של הטקסט הכתוב היא זו המאפשרת לכותבים לערוך תהליכי בקרה וטיוט ולשכתב את הטקסט בהתאם למטרות הכותב . לפיכך הטקסט הכתוב יכול לבטא את רוב האמצעים הבלתי מילוליים האופייניים לדיבור , בעיקר באמצעות סימני הפיסוק ואף יכול להכיל יותר מידע מאשר הדיבור . נמען הטקסט אינו נוכח , ולעיתים אף אינו מוכר לכותב , ושניהם אינם יכולים להישען על הקשר מידי משותף , בשל כך נדרש הכותב לנקוט בלשון מדויקת ומפורשת ולהסביר את כוונותיו במידת הצורך . כמו כן עליו לבחור במשלב המתאים לשפה הכתובה ולארגן את הטקסט במבנים לוגיים האופייניים לכתיבה . הכתיבה במהותה היא תהליך קוגניטיבי מורכב שבמהלכו מתהווה ידע . כאקט תקשורתי הכתיבה משמשת " אירוע חברתי " בין הכותב ( מוען ) ובין קהל הקוראים ( נמענים ) . הכותב מתפקד לבדו , וקהל קוראיו מיוצג במוחו כפונקציה של דמיונו , התנסויותיו בכתיבה והידע שלו . בתהליך הכתיבה נדרשים הכותבים להגדיר לעצמם באופן ברור את מהותו התקשורתית של הטקסט ואת מטרותיו , לחשוב על קוראי הטקסט , אפיוניהם וציפיותיהם , לשלוט בנושא הטקסט ואף לחולל רעיונות או לבחור רעיונות ספציפיים שיתרמו בהדרגה לתוכנו , לזהות פריטים לקסיקליים המתאימים להבעת התוכן המבוקש ולייצר מבנים מורפולוגיים ותחביריים הולמים , לשמור על לכידות בין המידע החדש המתווסף לטקסט לבין המידע הקיים בו ולבקר את המשלב הלשוני והקוהרנטיות התמטית של הטקסט . 16 תכנית הוראה להטמעת יעדי עברית ( חינוך לשוני ) , ירושלים 2014 Baum & Green Mobali , 2000 17 McCutchen , 2006 18 Kellogg , 2008 ; Ravid & Tolchinsky , 2002 19 שכלול כישורי הבעה
|
|