|
עמוד:189
פעילות 5 בשאלה זו חוזרים התלמידים על פעולות של מיזוג מידע , הכללה והמשגה , וגם עוסקים בבידוד היבט אחד ( עבדות ילדים , במקרה זה ) מתוך מסת העובדות שהוגשה להם . מצוידים במידע הם מוזמנים ליצור טקסט שכנוע . טקסט השכנוע שונה מהמידע שקראו עד כה . הוא משתמש במידע אך הולך מעבר לו כשהוא מזמין את התלמידים ל : יצירה של דימוי מנטלי פנימי ( " איך זה להיות ילד עבד " ) גיבוש עמדה פנימית גיוס חוש צדק וערכי מוסר יתכן שכדאי לשוחח עם התלמידים ולפתוח מרחב של שיח דבור על הנושא - לפני הכתיבה . כדאי להזכיר לתלמידים שטקסט שכנוע נפתח בהצגה של הנושא והעובדות , במתן דוגמאות , בהצגת עמדת הכותב , מתן דוגמאות לעמדתו , ובמקרה זה גם קריאה לפעולה . *** לא עמדו מנגד ( עמ ' 240 בספר לתלמיד ) הפרק עוסק בהצלת יהודים במהלך השואה – נושא שהתלמידים שומעים עליו בדרך כלל בטקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה אך אינם מכירים אותו לעומק . טקסט המידע הראשון מציג את חסידי אומות העולם – מי הם ומדוע זכו למעמד מיוחד , וקטעי המידע שאחריו מאירים מקרוב את דבריהם של ניצולים ושל מצילים . הטקסט הספרותי הראשון לקוח מהספר ו " איך קוראים לך עכשיו " מאת תמי שם טוב , המתאר את הצלתה של ילדה יהודייה מהולנד בידי אנשים שאחרי המלחמה הוכרו כחסידי אומות העולם . הקטעים מהספר מאפשרים לתלמידים להכיר מקרוב את המצוקות הרגשיות של הילדה שהופרדה ממשפחתה ונאלצה לחוות מעבר אחרי מעבר , פרדה אחרי פרדה , את הסיכון ואת הקשיים האובייקטיביים של המצילים ואת הקשר הנוגע ללב שקיים האב עם בתו הקטנה באמצעות מכתבים מצוירים . הפרק נחתם במקאמה " חסידי אומות העולם " מאת חיים חפר – טקסט של פרוזה מחורזת המביע השתאות והערכה נוכח בחירותיהם האמיצות של המצילים ומדגיש את החוב העצום שחייב להם העם היהודי .
|
|