|
עמוד:12
חשוב להדגיש שהתפיסה של ספרי " מילה טובה מאוד " היא תפיסה מעגלית רב - שנתית , ולפיה ייחשפו הלומדים לסוגות ולתתי - הסוגות השונות במהלך שנות לימודיהם ויעמיקו וירחיבו את הידע בהתאם ליכולותיהם הקוגניטיביות והלשוניות ולמיקוד שנבחר על ידי הכותבים . במאמרן " טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח " מציעות הכותבות ארבעה מהלכים ( לא לינאריים ) להוראה וללמידה . מהלכים אלה מתאימים לניתוח טקסטים נקראים ולניתוח טקסטים שכותבים התלמידים . הדגמה ( modeling ) והמללה בקריאת טקסטים עיוניים בכיתה - המורים יכולים לקרוא את הטקסט הנלמד תוך כדי הדגמה של שאילת שאלות על הטקסט , כמו : " מה אני חושבת על מה שנאמרו " , " מה אני יודע על הנושאו " , " מה מחדש לי הטקסטו " , " האם מקור המידע אמין וראויו " , " האם המידע רלוונטי לנושא ולמשימהו " , " מה עוד קראתי בנושאו " ו "היכן עוד אפשר למצוא חומר בנושאו " . שאלות אלה יכולות ללוות כל קורא וקוראת במהלך קריאת הטקסט ולעלות לדיון בקבוצה או בכיתה כולה . שאילת שאלות זו עומדת בבסיס ההתבוננות הביקורתיות החיונית לקריאה של טקסטים עיוניים . הרחבת הידע האישי וארגונו - קריאה , הבנה ולימוד של טקסטים עיוניים נבנית על ידע מסוים קודם בנושא ועל התייחסות לידע הזה . לצד ההרחבה , חשוב לעמוד על דרך ארגונו של המידע . ארגון הטקסט על ידי שכתובו לתבניות קבועות – שלד לכתיבה , מילות מפתח ומבני משפט מתאימים . מעורבות המורה בכתיבה העיונית - הנחיית התלמידים באמצעות בקרה של הטקסטים השונים הן מבחינת התוכן והן מבחינת המבנה והלשון ובהתאמה לסוג הטקסט הנלמד . קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על - פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף ובין ביצירת טקסטים נפרדים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים הייחודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי " . בעת ההוראה של טקסטים עיוניים בכלל ושל טקסטים למטרות מידוע , תיאור והסבר בפרט , כדאי לבקש מהתלמידים להצביע על נושא הטקסט על ידי ניסוח משפט קצר המגדיר אותו . ברמת המטא כדאי לעמוד על מאפייני המבנה : איך בנוי רצף הטקסט , מהי החלוקה לפסקות 13 מור , א ' , גביע , נ ' , ושחר , ת ' ( . ( 2001 טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח . בתוך : ד ' וולף וד ' הלוי -דרזנר ( עורכות ) , טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 42 – 27 משרד החינוך . 14 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot – Limudim / Chinuch – Leshoni / TochnitLi / mudim / olamot 15 וולף , ד ' ( . ( 2001 ( עיבוד ) . סוגות עובדתיות בבית - הספר היסודי . בתוך : ד ' וולף וד ' הלוי - דרזנר ( עורכות ) , טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 54 - 43 משרד החינוך .
|
|