|
עמוד:11
עוד על ספרות בבית הספר היסודי ניתן למצוא בקישור למאמר " מי צריך ספרות בבית הספר היסודיו " מאת סיגלית שם - טוב : http : // www . dmag . co . il / pub / histadrut / panim 66 / index . html + 64 טקסטים מן המקורות היהודיים " עולם השיח של המקורות היהודיים מזמן מפגש עם טקסטים מהמורשת היהודית שמהווים רכיב משמעותי בבניית המאגר התרבותי - לשוני של אדם יהודי בישראל . הטקסטים מכוונים לחיפוש אחר משמעויות נרחבות הקשורות לחיי היחיד והחברה מנקודת המבט של היהדות . " בספר כלולים טקסטים ממגוון המקורות היהודיים : מן התנ " ך , המדרש , ההלכה , התפילה והפיוט ועוד . שילוב המקורות היהודיים מעשיר את מאגר הידע היהודי - תרבותי של התלמיד מתוך "ארון הספרים היהודי " , מחנך לאמונה , לשמירת המצוות והמנהגים , ומנחיל לו את ערכי היהדות . כל הטקסטים מלווים בפעילויות העוסקות בהבנת תוכן הטקסט ומשמעותו האמונית והערכית . העיסוק בטקסטים מן המקורות מדגיש את מאפייני השפה על רבדיה השונים : " לקריאה במקורות תרומה נכבדה לחינוך הלשוני והתרבותי של התלמידים , מכיוון שהקריאה בטקסטים אלה מפגישה את הקוראים עם שימושים ייחודיים בלשון על רבדיה ההיסטוריים ומצריכה מיומנויות ייחודיות להבנת הטקסטים ... " . לאור האמור לעיל , במרבית הטקסטים הלקוחים מן המקורות היהודיים יש התייחסות גם לפן הלשוני של הטקסט . בכל המקרים בולטת ההיצמדות למקור ככל האפשר . הטקסט העיוני " עולם השיח העיוני מאגד את כל תחומי הידע הלא - ספרותי הנלמדים בבית הספר ואת ייצוגיהם הטקסטואליים של תחומים אלה . הקריאה , הכתיבה והדיבור בעולמות אלה אמורים לפתח אצל התלמידים ידע תוכני ויכולות של שיח אורייני הנחוצים בתחומי הידע האקדמי והמקצועי " . הטקסטים ב " מילה טובה מאוד " נבחרו כדי " לצייד את התלמידים בהבחנות טקסטואליות לקראת תפקוד אורייני בחברה . לשם כך הם ילמדו להבחין בייחודו של כל טקסט וטקסט במסגרת הסוגה שלו ובהקשר החברתי - תרבותי שלו " . 11 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות " – " השיח העיוני" http : // cms . education . gov . il / tionCMSEduca / Units / Tochniyot – Limudim / Chinuch – Leshoni / TochnitLi mudim / olamot / hiyuni . htm 12 שם , לשונית " עולמות שיח וסוגות " – " הקדמה" ttph : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot – Limudim / Chinuch – Leshoni / TochnitLi mudim / olamot / Hakdama . htm
|
|