עמוד:79

כוחה של תפילה מהלב - כמה גדול הוא ! חשוב לשוחח עם התלמידים על כך שמעבר לאפשרות המקובלת להתפלל אל ה ' מתוך הסידור , יכולים הם להרים עיניהם לשמים ומעומק ליבם - לבקש ולבקש ככל העולה על ליבם ! פעילות 3 בפעילות זו יאפיין התלמיד את דמותו של יאשק עפ " י מעשיו , מחשבותיו , רגשותיו , הקשר שלו עם דמויות אחרות בסיפור , קולו של מספר הסיפור ותאורו החיצוני . לאחר כן יביע התלמיד את עמדתו האישית כלפי דמותו של הגיבור . סעיף א - יש לכוון את התלמידים לזהות מעשים , מחשבות ורגשות בסיפור ובעזרתם להסיק מסקנות המתייחסות לאופיו של יאשק - גיבור הסיפור . לתלמידים מתקשים ניתן לתת מאגר של מעשים , מחשבות ורגשות המיוחסים ליאשק ולבקש מהם להסיק מהם על תכונותיו ואופיו . בנוסף , אפשר להציע להם מאגר של תכונות על מנת להקל עליהם בהתאמת מעשה לתכונה . מאגר תכונות לדוגמה : נחוש , נחרץ , גלוי לב , כנה , רגיש , נחוש בדעתו , בעל ביטחון עצמי , פחדן , חסר מעצורים , ביישן , עצלן , צנוע , חמדן , מוסרי , אופטימי , ישר , קל דעת , מופנם וכד ' . דרך פעילות זו ירחיבו התלמידים את אוצר המילים שלהם תוך שימוש בשדה הסמנטי של " תכונות " . עיסוק סביב תכונותיו של יאשק חשוב גם להבנת התוכן ועלילת הסיפור . סעיף ב - בסיפור מופיעות דעותיהם ומחשבותיהם של אביו של יאשק , אמו , המלמד ועוד דרכם ניתן גם כן ללמוד על אופיו . לדוגמה , מהמשפט : " לך ולמד תורה לראש חמ וֹ ר " - שאומר המלמד על יאשק , ניתן ללמוד כי יאשק אינו תלמיד חכם , מתקשה בלימוד התורה ובהבנת החומר וחסר חשיבות בעיני המורה שלו . גם כאן , ניתן להיעזר בהצעות לדרכי הוראה עם תלמידים מתקשים המוצעות בסעיף א ' . סעיף ג - " נוכחות " המספר בסיפור - קול המספר - מוסיף גם הוא נדבך נוסף לאפיון דמותו של יאשק . לדוגמה : בתחילת הסיפור כותב המספר על יאשק : " את שמו היהודי הוא עצמו אינו יודע . מעולם לא קראו לו לעלות לתורה . כולם יודעים שהוא בור ועם הארץ ואינו יודע לקרוא ... " . ביטויים אלו , מבהירים בדיוק - מיהו יאשק ! סעיף ד - תיאורו החיצוני של יאשק מופיע בקצרה במהלך הסיפור , עת מתפלל הוא בבית הכנסת את תפילת החג : " ... ליאשק קנו לכבוד החג בגדים חדשים , נעליים וכובע חדש ... עומד ושערותיו בצבע הפשתן נופלות מתחת לכובעו על פניו " . תיאור זה מאפשר לדמיין את מראהו של יאשק , להתחבר אל הדמות עוד יותר וליחס לה , גם באמצעות המראה החיצוני , מראה מרושל משהו ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר