עמוד:125

פעילות 9 הפעילות עוסקת בהקבלת ההשפעה של התרבות היוונית על יהודי ארץ ישראל בזמן הכיבוש ההלניסטי להשפעה של התרבות האירופית - אמריקנית על חיינו כיום . לקראת הפעילות כדאי לבקש מכמה מתלמידי הכיתה להסביר את משמעות שמותיהם הפרטיים . אם יש בכיתה תלמידים הנושאים שמות לועזיים – כדאי לפנות גם אליהם ולשמוע את משמעויות השמות . ( אין הכוונה לשאלות כמו " למה קראו לך כךו " אלא לשאלות כמו - מה המשמעות של השםו האם זהו שם עבריו יש למילה הזו משמעות בעבריתו מה המקור של השםו וכיו " ב . כמובן , יש להימנע מכל טון שיפוטי או ביקורתי ואין להטיף מוסר ולהביך איש מן התלמידים . אפשר גם לערוך סקר קצר בכיתה – איזה חלק מהתלמידים נושאים שמות עברייםו איזה חלק נושאים שמות שמקורם אינו עבריו מכאן אפשר להפנות את התלמידים לסעיף א של הפעילות ; בשאלה 2 שבסעיף א אין תשובה נכונה או לא נכונה : השמות הפרטיים הלועזיים שהתלמידים מכירים ( שמקורם עשוי להיות רוסי , אתיופי , צרפתי או כל מקור אחר ) יכתיבו את המסקנה . בסעיף ב ' התלמידים מבקשים להתבונן בשתי תשובות : התשובה האיכותית היא של עידן : הוא פותח באמירה מכלילה , בדוגמאות שהוא מציג הוא מפריד בין בנים לבנות , ומרחיב את המקור לארצות המערב . הסיבה שהוא מציע הגיונית ומנוסחת היטב . פעילות 15 פעילות זו מזמינה את התלמידים להבחין בין מטבעות לשון שונים הייחודיים למקורות היהודיים ושזורים בקיצור שולחן ערוך כגון : " נוהגות ... " , " אין להחמיר " , " ראוי ל ... " . הבחנה זו חשובה עד מאוד שהרי כל מטבע לשון מכוון להתנהגות אחרת שלה משמעות בקיום ההלכות השונות . רק הבנה נכונה של כל מטבע תאפשר קיום ההלכה באופן הראוי . פעילות זו מחזקת ומתרגלת הבחנה זו לאחר החשיפה למיומנות בפרק : " ישיבה בסוכה " , בה נפגשו התלמידים עם פעילות דומה בהקשר שונה . פעילות 16 כדאי לשוחח על המחוון . אפשר להשוות בין מה שהוצע בפעילות זו לבין מה שהוצע על ידי התלמידים קודם . חשוב להבהיר שהמחוון אינו רלוונטי רק לפרק זה ולהציע לתלמידים לבדוק תשובות שונות בתחומי דעת אחרים ובהקשרים שונים לפי המלצת המורה או מיוזמתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר