עמוד:6

עקרונות הסדרה העקרונות שספרי מילה טובה מאוד לכיתות ד , ה , ו מושתתים עליהם מתאימים לעקרונות תכנית הלימודים , ולמחקרים ולמסמכים הקשורים לחינוך ולהוראה , בתוספת הדגשים שמטרתם לענות על הצרכים הספציפיים של תלמידים בכיתות אלה . למידת שפה אינטגרטיבית : נושא , עולם שיח וסוגה היוצרים עיגון הקשרי להוראת השפה – בספר 33 פרקים המעוגנים כל אחד בנושא תמטי ובנושא אורייני . בכל פרק יש מיקוד בעולמות השיח הרלוונטיים ( בדרך כלל עולם שיח אחד ) , תוך הדגשה של סוגה אחת מרכזית . התלמידים בוחנים את הטקסטים מצד תוכנם , ואגב הקריאה הם לומדים להכיר את הסוגה ואת מאפייניה . המבנים הלשוניים ודפוסי השיח נלמדים כאמצעים להבנה וכמשרתים את צורכי הביטוי של התלמידים . הצגת מגוון ( תוכני ומתודי ) – הספר מציע מפגש עם מגוון נושאים ועם מגוון סוגות ותת-סוגות . הפעילויות בכל פרק מכוונות לארבע מיומנויות השפה – כתיבה , קריאה , האזנה ודיבור – והן מגוונות מבחינת אופני התשאול ומבחינת רמות ההבנה הנדרשות . הגיוון מתבטא גם בפורומים שבהם מתבצעות הפעילויות – מפעילויות עצמאיות לפעילויות בזוגות ובקבוצות ועד לפעילויות במליאה . למידה מעגלית – התלמידים פוגשים כל אחת מסוגות - העל ( או תת - סוגות שלהן ) פעמים אחדות , ובכל מפגש הם מחדדים היבט אחר של הסוגה המשתקף בטקסטים או מחזקים את המודעות וההבנה בהקשר להיבט מסוים . דוגמה לעיסוק חוזר בטקסטים בעלי מכנה משותף היא העיסוק במדרשים . המעגליות באה לידי ביטוי גם במפגשים עם יצירות ספרות ; בפרקים שונים התלמידים מתבקשים להתבונן בדמויות ראשיות , לבטא ( בעל - פה ובכתב ) את מידת ההזדהות אתן , להסביר את פעולותיהן ומניעיהן , להסכים או לערער על שיקולי הדעת שלהן ועוד . במפגשים עם שירה התלמידים חוזרים ומתבקשים להעלות אסוציאציות ותחושות בעקבות קריאת השירים ולבחון אמצעים אומנותיים . חינוך לערכים – הטקסטים המופיעים בספר נבחרו בקפידה כדי שיתאימו לנושא העומד במוקד הפרק , יעניינו את התלמידים ויתאימו לגילם . מובן , שגם מסרים חינוכיים עמדו מאחורי בחירתם , כגון : חינוך לאהבת הארץ ; חינוך לכבוד ולאהבת האדם ; חינוך לאחריות ; חינוך לאסתטיקה ( בא לידי ביטוי בעיסוק בשירה , בסיפורת ובפעילויות המפנות לציור ולאמנויות אחרות ); חינוך לשמירת הסביבה ; חינוך לסקרנות ולחשיבה מדעית ; ערכים הקשורים למורשת העם היהודי ; חינוך להתבוננות בערכים משפחתיים - חברתיים ; אהבת השפה העברית . ההבעה בכתב ובעל - פה כאמצעי וכמטרה – בספר יש פעילויות המזמנות כתיבה בהקשרים שונים ולמטרות שונות ומצבי דיון ושיחה שמזמנים התכנים והפעילויות . סוגות ומיומנויות מרכזיות בנושא ההבעה נלמדות תוך כדי תהלוך מכוון ומונחה . למידת לשון מן הטקסט ואליו – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאם למאפייני הסוגה הנלמדת . הן נועדו להרחבה , להעשרה ולהעמקה של נושאי הלשון הנדרשים ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר