|
עמוד:181
פעילויות 7 - 6 אחרי פסוק ה ' יש דיבור עקיף . אחרי השניים האחרים – דיבור ישיר . אפשר לעזור ( לכיתה כולה או לתלמידים הזקוקים לכך ) לאתר את הפסוקים המבשרים על כך שאסתר שולחת את התך עם מסר למרדכי . אפשר להפנות את תשומת ליבם לכך שלמרות שהניסוחים אינם זהים לגמרי , משמעותם זהה : o " ותקרא אסתר להת ךְ ... ותצוהו , על - מרדכי " ( פסוק ה ) o " ותאמר אסתר להת ךְ , ותצוהו אל - מרדכי " ( פסוק י ) " o ותאמר אסתר [ להתך ] להשיב אל - מרדכי " ( פסוק טו ) פעילות 9 אפשר לכתוב את מספר הפסוק או להעתיק אותו . מטרת הפעילות היא לעזור לתלמידים לחלץ את משמעות הדברים שנאמרים בין אסתר למרדכי ע " י ניסוחם בשפה בת זמננו . הניסוח העכשווי מאפשר גם לטעון את הדיאלוג ברגש ובנימות של כעס , איום , פחד ותוקפנות שקיימים בטקסט המקראי ושהקושי בפענוח עשוי לגרום להחמצתם . למתקדמים ולמתעניינים ( או לכתה כולה , אם רמתה מתאימה לכך ) אפשר להציע שאלה חלופית מורכבת יותר : להגיש את המשפטים שלא לפי הסדר , ולבקש , בד בבד עם התאמתם לפסוקים , לסדר אותם בסדר הנכון . הנה השאלה החלופית : בפסוקים ח - יז מתנהלת בין מרדכי ואסתר שיחה קשה ביותר . לפניכם המשפטים כתובים בשפה יומיומית . מצאו את הפסוקים המקבילים להם , וסדרו את המשפטים לפי הסדר . א . אם את לא תעזרי לנו – נקבל עזרה ממקום אחר . אבל את ומשפחתך תאבדו . ב . טוב , בסדר , אני אעשה את זה . אבל אני צריכה שיתמכו בי .. תתפללו עלי ! ג . אל תשלי את עצמך שבגלל שאת קרובה למלך תצילי את עצמךו ד . את חייבת ללכת לאחשוורוש , להתחנן לפניו ולעשות הכול כדי שיבטל את הצו . ה . כולם יודעים שאסור לבוא אל המלך בלי הזמנה . אתה רוצה שיוציאו אותי להורגו ו . לא הגעת למעמד של מלכה כדי שבשעת צרה תנטשי את עמך ! פעילויות -11 12 מטרת השאלה היא – לוודא שהתלמידים הבינו את הנקרא ולהציף מצבים שבהם מלים עשויות לשאת משמעויות נוספות על אלו המיידיות המוכרות לנו ( דת = מערכת אמונות ) . מצבים אלו גורמים פעמים רבות לחוסר הבנה , בלבול ותקיעות בקריאת הטקסט : המשמעות המוכרת לנו אינה מועילה להבנת הטקסט ואף מפריעה לכך – ואיננו יודעים במה להחליפה , או שאנחנו קוראים בתחושה של הבנה ולמעשה לא מבינים .
|
|