עמוד:119

הגיבורה היחידה בסיפור , גיבורה ראויה : חכמה , אמיצה , בעלת תושייה , ונאבקת בתבונה כדי להשיג מה שחשוב לה . כדאי למקד את הדיון בשני מישורים : . 1 בהשוואה לסיפור " משפט הביצה " , בביקורת על שני השליטים ובעצות הדומות של שני הצעירים שיצאו נגד הסמכות העליונה . . 2 באישיותה של חנה , בעמדת המוצא הנחותה שלה כאישה בעולם של גברים , ובחשיבה היצירתית והמקורית שהובילה אותה להצלחה . פעילות 16 קריאת הסיפור השני בפרק : הסיפור חולק ע " י המפתחים ל - 4 חלקים או 4 תמונות , הן מתוך המחשבה שחלוקה כזו תקל על הקריאה , והן כדי למקד את הפעילות בעקבות הסיפור . עבור התלמידים המתקשים מומלץ למצוא מסגרת מטרימה מתאימה ( שיעור פרטני , או מורה משלבת ) ולקרוא באזניהם בקול את הסיפור . רצוי מאוד , במידת האפשר , שגם התלמידים יקראו בקול חלק מן הקטעים . פעילות 18 הבנת המבנה של הסיפור עם החזרה על אותו הרצף בכל אחד מהם היא מהותית להבנת הסיפור כולו . לכן אפשר לשקול גם קיום של הפעילות הזו במליאה או בקבוצות , או עריכתה בשני שלבים . פעילות 19 ההשוואה היא פעולה מורכבת כשהתלמידים מוזמנים לבחור את התבחינים שבעזרתם יערכו אותה . אפשר לקיים דיון על התבחינים גם במליאה , אם יש חשש שבחלק מהקבוצות התלמידים יתקשו לעשות זאת בכוחות עצמם . אפשר גם להתעכב על עצם הרעיון – לקחת 2 סיפורים ( הרי כל סיפור שונה ממשנהו ) , ולחשוב על הדומה והשונה ביניהם . בהשוואה כזו יהיה צורך ליצור הכללות על כל אחד מהסיפורים , ואח " כ להעמידן זו בצד זו – לשם השוואה . ייתכן שכדאי לדבר על התהליך או על הרצף במליאה לפני תחילת הפעילות . הצעה להרחבה : דיון במליאה : האם לדעתכם שני הסיפורים מייצגים מאבק לצדק בין חלשים וחזקים , או שני הסיפורים מעבירים מסר שהחוכמה לא בהכרח מצויה אצל החזקים בחברהו בתשובתכם , הציגו את דעתכם , ונמקו אותה באמצעות עדויות משני הסיפורים . בדיון : תכננו את האופן שבו תציגו את דעתכם . האזינו לעמיתים ובדקו אם אתם מציגים דעה דומה או שונה וציינו זאת בפתח דבריכם . תכננו את הנימוקים . הכינו מראש את החלקים בסיפורים שאותם תרצו לצטט כדוגמאות לנימוקים שלכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר