|
עמוד:50
תשובות הילדים חולקו לקטגוריות ואחת התשובות בקטגוריה של " מיומנויות חברתיות / רגשיות" הייתה שהם למדו איך לעזור לנזקקים לעזרה במשחק . עוד עולה מתוך סקירת מחקרים כי לכתיבה ב סביבה שיתופית מתוקשבת יש השפעות חיוביות כמו : הגברת הביטחון העצמי של הכותבים והגברת המוטיבציה לכתוב . בין הסיבות להשפעות אלה ניתן למנות את התופעה של הוראת עמיתים ואת העובדה שיש לתלמידים הכותבים קהל יעד , מעבר למורים . אחד ההבדלים המהותיים בין השיח הכתוב לשיח הדבור הוא שנמעני השיח הכתוב אינם נמצאים ליד הכותבים . היעדרות נמענים מגיבים ( שניתן למשל לפענח את הבעות הפנים מונעת מהכותבים את האפשרות לדעת אם דבריהם הובנו , וזאת כדי לתקן או להבהיר את דבריו . כותב מיומן כותב בצורה בהירה כך שכוונותיו יובנו , כמו כן הם לוקחים בחשבון את נוכחותם הנעדרת של הנמענים ומשתדלים להתאים את כתיבתם אליהם כל אלה הופכים את הכתיבה למשימה מאתגרת . לכן , חשוב לספק לתלמידים " במות " המשמשות מרחב להתנסויות מקדמות כתיבה , שבאמצעותן יוכלו להציג את כתיבתם לקהל רחב . ( עוד על כתיבה בסביבה דיגיטלית בפרק " טיפ וח אוריינות דיגיטלית " . ) בספר מילה טובה מאוד ו סיפקנו הזדמנויות רבות לעבודה במסגרות לימוד מגוונות הן מתוך כוונה שהתלמידים יתרמו אלה לאלה מהידע שלהם ובכך יקדמו אלה את אלה , והן מתוך מחשבה על המיומנויות האורייניות השונות שברצוננו לקדם . מיומנויות אלה נמצאות בהלימה עם מטרות החינוך הלשוני המוגדרות בתכנית הלימודים הנדרשות במאה ה - . 21 הדיון הכיתתי יכול להאיר לתלמידים נקודות מבט מגוונות שיש אפשרות שלא חשבו עליהן בעצמם . כמו כן , השיחה בכיתה מאפשרת לתלמידים לתרגל את מיומנויות הדיון – להעלות טענה ולהציע נימוקים המצדדים בה . הפעילות הקבוצתית יכולה גם לעורר דיון והבעת דעה - פעילויות המהדהדות את עצם מהותם של טקסטים מן המקורות היהודיים . פעילות בזוגות השיח במסגרת העבודה בזוגות מקדם שיח מטא - לשוני שבתורו יקדם את הבנת האסטרטגיות האלה ויחזק את השימוש בהן במפגש עם טקסטים אחרים . פעילות יחידנית – בנוסף להזדמנויות הרבות ללמוד יחד , אין להפחית מערכה של למידה עצמאית / אישית המאפשרת לתלמידים להתבונן בטקסטים באופן סובייקטיבי ולהתמודד אתם ועם מאפייניהם מתוך תפיסת עולמם האישית . עבודה יחידנית גם מאפשרת לתלמידים לבחון את טעמם האישי ואת העדפות יהם בעקבות מפגש ראשוני עם יצירה . ההכרה בשונות התלמידים היא מאבני היסוד של תורת החינוך . בהתאמה למדיניות ההכלה והשילוב , הכיתות הרגילות בבתי הספר הן הטרוגניות יותר , ועל המורים להתאים את ההוראה ואת דרכי הלמידה לתלמידים שצורכיהם שונים . העבודה בפורומים משתנים י כולה לתת מענה חלקי גם להיבט זה . בהוראת שפה במיוחד יש להביא בחשבון תלמידים שאיכות קריאתם אינה הולמת את גילם , שאוצר המילים המצומצם שלהם מקשה עליהם להבין את הדברים ולהביעם , וכן תלמידים שרמה נמוכה של ידע עולם מקשה עליהם ליצור הק שרים בין הטקסט הספרותי למציאות חייהם . תלמידים כאלה זקוקים לתיווך בהבנה , בתכנון ובביצוע של פעילויות למידה . אחת הדרכים להנגיש את הטקסט לתלמידים ולהביאם למפגש מוצלח עם יצירות ספרות וקטעי מידע ופעילויות למידה בכתב ובעל - פה היא באמצעות עבודה בקבוצות קטנות . עבודה במסגרת 106 סלנט , ע ' ( . ( 1100 התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים " . http : // amisalant . com / ? p = 780
|
|