עמוד:164

שהם " כבר יודעים " . לכן המסיחים מייצגים מעין ידע עולם שבמקרה זה אינו רלוונטי ואף מטעה . שאלה זו נועדה להעמיק את ההבנה של תוכן הפרק – על ידי השלמת פערים בטקסט - הבנה של מה שלא נאמר בו . פעילויות 7 - 6 אחרי פסוק ה ' יש דיבור עקיף . אחרי השניים האחרים – דיבור ישיר . אפשר לעזור ( ל כיתה כולה או לתלמידים הזקוקים לכך ) לאתר את הפסוקים המבשרים על כך שאסתר שולחת את התך עם מסר למרדכי . אפשר להפנות את תשומת ליבם לכך שלמרות שהניסוחים אינם זהים לגמרי , משמעותם זהה : o " ותק רא אס תר להתך ... ות צוהו , על - מר דכי " ( פסוק ה ) o " ותאמר אס תר להתך , ות צוהו אל - מר דכי " ( פסוק י ) " o ותאמר אס תר [ להתך ] ל השיב אל - מר דכי " ( פסוק טו ) פעילות 8 אפשר לכתוב את מספר הפסוק או להעתיק אותו . מטרת הפעילות היא לעזור לתלמידים לחלץ את משמעות הדברים שנאמרים בין אסתר למרדכי ע " י ניסוחם בשפה בת זמננו . הניסוח העכשווי מאפשר גם לטעון את הדיאלוג ברגש ובנימות של כעס , איום , פחד ותוקפנות שקיימים בטקסט המקראי ושהקושי בפענו ח עשוי לגרום להחמצתם . למתקדמים ולמתעניינים ( או ל כיתה כולה , אם רמתה מתאימה לכך ) אפשר להציע שאלה חלופית מורכבת יותר : להגיש את המשפטים שלא לפי הסדר , ולבקש , בד בבד עם התאמתם לפסוקי המקרא , גם לסדר אותם בסדר הנכון . הנה השאלה החלופית : בפסוקים ח - יז מתנהלת בין מרד כי ואסתר שיחה קשה ביותר . לפניכם המשפטים כתובים בשפה יומיומית . מצאו את הפסוקים המקבילים להם , וסדרו את המשפטים לפי הסדר . א . אם את לא תעזרי לנו – נקבל עזרה ממקום אחר . אבל את ומשפחתך תאבדו . ב . טוב , בסדר , אני אעשה את זה . אבל אני צריכה שיתמכו בי .. תתפללו עלי ! ג . אל תשל י את עצמך שבגלל שאת קרובה למלך תצילי את עצמך ? ד . את חייבת ללכת לאחשוורוש , להתחנן לפניו ולעשות הכול כדי שיבטל את הצו . ה . כולם יודעים שאסור לבוא אל המלך בלי הזמנה . אתה רוצה שיוציאו אותי להורג ? ו . לא הגעת למעמד של מלכה כדי שבשעת צרה תנטשי את עמך ! פעילות 9 מטרת השאלה היא – לוודא שהתלמידים הבינו את הנקרא ולהציף מצבים שבהם מלים עשויות לשאת משמעויות נוספות על אלו המיידיות המוכרות לנו ( דת = מערכת אמונות ) . מצבים אלו גורמים פעמים רבות לחוסר הבנה , בלבול ותקיעות בקריאת הטקסט : המשמעות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר