עמוד:112

הרחבות והצעות להוראת הפרק רצוי ללמד את הפרק ברבע השני של השנה , אחרי שהתלמידים למדו על יוון העתיקה בשיעורי היסטוריה . פעילות -3 2 התשובות לשאלות 2 ו - 3 הן סעיף ב ' . שאלה 3 היא שאלת רפלקסיה שבה מתבקשים התלמידים להצביע על המשפט שעליו הסתמכו בתשובתם ל - . 2 מטרת השאלה והרפלקסיה עליה לחדד את הצורך במיקוד " מהי השאלה " לפני שעונים עליה ( רלוונטי לכל תרגול הבנת הנקרא וכמובן בסיטואציה של מבחן ) . בשאלה : 2 אפשר לעבוד עם התלמידים על המסיחים ולשאול אותם על איזו שאלה הם כן יכולים לענות : למשל , תשובה א ' יכולה לענות על שאלות כמו : מה עזר לכך שסיפורי המיתולוגיה הגיעו לידינו ? או – למה יש לסיפורי המיתולוגיה גרסאות שונות ? תשובה ב ' יכולה לענות על שאלות כמו : איך קורה שאנשים רבים מכרים את סיפורי המיתולוגיה ? אבל קריאה מדוקדקת מראה , שהתשובות האלה אינן עונות על השאלה למה אנשים מתעניינים בסיפורים האל ה גם בימינו . שאלה : 3 לעתים תלמידים נוטים לחפש בטקסט רמזים המוזכרים במסיחים ונתלים בהם - בלי לשים לב שהרמז בטקסט אולי תומך בתשובה שבחרו - אך התשובה הזו אינה עונה על השאלה שנשאלו . משפטים א , ג ' בשאלה 3 אכן תומכים בתשובות א ' , ג ' ( בהתאמה ) בשאלה – 2 אך אין בהם תשובה לשאלה " מדוע ממשיכים להתעניין בסיפורי המיתולוגיה " . כדאי להצביע על כך בפני התלמידים ולהדגיש עד כמה חשוב לחזור ולבדוק מה שואלים אותם . פעילות 4 לפני שמתחילים את הפעילות יש לוודא שהתלמידים מכירים את המונח מ " שאלות רטוריות " . בפרק קודם , " זאת דעתי , ומה דעתך ? " ( בחלק הדיגיטלי ) הם התבקשו לזהות שאלות מסוג זה . השאלות הרטוריות מופיעות כמובן בפסקה הראשונה , ואילו בפסקה השנייה מוצגות שאלות שבני אדם אכן מחפשים להם תשובות – ושסיפורי המיתולוגיה הם אחת הדרכים לתת עליהן תשובות . אפשר לשוחח עם התלמידים על השאלות הרטוריות : איך בכלל יודעים שאלו שאלות רטוריות ( ראשית , הכותבת לא יכולה לשוחח עם קוראיה ולשמוע את תשובותיהם , ושנית – סביר להניח שכולם יענו עליהן ב " לא " ) מדוע לפתוח כתבה בשאלות כאלו ( להפתיע ? לסקרן ? לפנות אל הקורא כאל נוכח לוכדת את תשומת לבו , ו " גוררת " אותו פנימה אל הנושא שנעשה אישי עבורו ) . פעילות 5 המשפט הרלוונטי מופיע בסוף פסקה : 2 " השאלות האלה מטרידות את בני האדם בכל מקום , וגם במקומות אחרים ובתרבויות אחרות נוצרו מיתולוגיות שעסקו בכך . " יתכן שהתלמידים יתקשו למצוא את המשפט שעלול להיבלע ברצף הקריאה . אפשר לרמוז להם ולהפנות אותם אל שתי הפסקות הראשונות ולחפש שם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר