עמוד:16

סוגי כתיבה כוללות מטלות כתיבה קצרות טווח ומטלות כתיבה ארוכות טווח המשלבות תהליכי למידה של תחום תוכן ותהליכי שכתוב וטיוט , ולפיכך נמשכו ת לאורך זמן . ישנן מטלות בזיקה לטקסט נתון שהתלמידים קראו אותו , הכוללות תשובות לשאלות או כתיבה של טקסט מורחב כגון הבעת דעה או סיכום . חשוב שבניסוח מטלות הכתיבה יוגדרו באופן מפורש מטרות הטקסט , והנמענים שלו . לעיתים במיוחד במטלות כתיבה קצרות הטווח כמו תשובות לשאלות התלמיד יודע שהנמען העיקרי הוא המורה . חשוב לתכנן יחידות זמן ומסגרות למידה להתנסות התלמידים במטרות הכתיבה הנ דרשות . מסגרות אלה רצוי שיתקיימו גם בשיעורי עברית אך גם בזיקה לנושאים נלמדים אחרים בתחומי דעת נוספים . כתיבה ארוכת -טווח בכיתות ו ' מומלץ שתלמידים יתנסו לפחות פעם אחת בשנה בכתיבה ארוכת - טווח . כתיבה ארוכת - טווח היא כתיבה תהליכית שנדרש להגדיר עבורה בשלב ההתחלה א ת ההקשר התקשורתי שבו תוצר הכתיבה יפורסם . בהקשר זה רצוי להגדיר את הנמענים עבורם נערך תהליך הכתיבה ארוך הטווח . המטלה מתקיימת במסגרת מטלה מורכבת הנמשכת לאורך זמן והמערבת לרוב למידה של תחום תוכן כלשהו במשולב עם למידה הנוגעת לאופן כתיבת התוצר שהוגדר במסגרת המטלה . יודגש כי לא כל תהליך טיוט של טקסט הופך את מטלת הכתיבה לכתיבה ארוכת - טווח . עבודת חקר , מדריך אתרים ביישוב , ספר המלצות לטיולים , כתיבת ספר הן דוגמאות לכתיבה ארוכת - טווח . בעבודות מסוג זה התלמידים לומדים את תכני הנושא הנבחר לעבודה , כאשר תהליך לימוד התוכן משלב ת הליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע , מיזוג מידע , ותהליכים של כתיבת תוצר הלמידה . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד המורים הוא ללמד את התלמידים לכתוב את התוצר , תוך תכנון מצבי למידה שבהם לומדים התלמידים להכיר את מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב : את מטרתו , את המבנה המתאים , את האמצעים הלשוניים – אוצר המילים , אמצעים ליצירת לכידות וקישוריות , פיסוק ואת הארגון הגראפי המתאים למטרת הטקסט ולקהל נמעניו . לימוד הכתיבה יהיה כרוך בכתיבת טיוטות ובשכתובן בעקבות משוב והערכה של המורה והעמיתים במסגרות לימוד שונות – מליאה , קבוצות , פרטני . דוגמאות לכתיבה ארוכת - טווח אפשר למצוא בין השאר ביחידות ההוראה של משרד החינוך - : " בילוי נעים " לכיתות ג ' - ד ' – ו " לתפארת מדינת ישראל " לכיתות ה ' - ו ' ( מתוך תלקיט כתיבה , אתר האגף לחינוך יסודי ) מומלץ להעריך את התקדמות התלמידים בכתיבה באמצעות תלקיט כתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר