|
עמוד:11
קריאת יצירות הספרות מלווה בהתבוננות במקומן בחיי הפרט ובתפקידן בהקשר חברתי רחב יותר ( היסטורי , לאומי , תרבותי ) , ומזמנת גם בחינה של ההקשרים שבהם נכתבו ושל מקורות ההשראה של היוצרים . כמו כן , קריאת היצירות מלווה גם בחקירת ביטויים של אינטר - טקסטואליות ובעיון במסרים המייצגים פרשנויות של יוצרים . התלמידים מתייחסים ליצירה גם בזיקה לאמירות של היוצרים בראיונות שונים . עוד על ספרות בבית הספר היסודי ניתן למצוא בקישור למאמר " מי צריך ספרות בבית הספר היסודי ? " מאת סיגלית שם - טוב : http : // www . dmag . co . il / pub / histadrut / panim 66 / index . html # 64 טקסטים מן המקורות היהודיים – בספר כלולים טקסטים מקראיים קטעי מדרש ופיוט ועוד . הטקסטים שנבחרו מציגים ומציעים מפגש רלוונטי של התלמידים בבית הספר הממלכתי עם ארון ה ספרים היהודי . העיסוק בטקסטים מן המקורות מדגיש את מאפייני השפה על רבדיה השונים . בכל המקרים בולטת ההיצמדות למקור ככל האפשר . הטקסט העיוני " עולם השיח העיוני מאגד את כל תחומי הידע הלא - ספרותי הנלמדים בבית הספר ואת ייצוגיהם הטקסטואליים של תחומים אלה . הקריאה , הכתיבה והדיבור בעולמות אלה אמורים לפתח אצל התלמידים ידע תוכני ויכולות של שיח אורייני הנחוצים בתחומי הידע האקדמי והמקצועי " . הטקסטים ב " מילה טובה מאוד " נבחרו כדי " לצייד את התלמידים בהבחנות טקסטואליות לקראת תפקוד אורייני בחברה . לשם כך הם ילמדו להבחין בייחודו של כל טקסט וטקסט במסגרת הסוגה שלו ובהקשר החברתי - תרבותי שלו " . חשוב להדגיש שהתפיסה של ספרי " מילה טובה מאוד " היא תפיסה מעגלית רב - שנתית , ולפיה ייחשפו הלומדים לסוגות ולתתי - הסוגות השונות במהלך שנות לימודיהם ויעמיקו וירחיבו את הידע בהתאם ליכולותיהם הקוגניטיביות והלשוניות ולמיקוד שנבחר על ידי הכותבים . במאמרן " טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח " מציעות הכותבות ארבעה מהלכים ( לא לינאריים ) להוראה וללמידה . מהלכים אלה מתאימים לניתוח טקסטים נקראים ולניתוח טקסטים שכותבים התלמידים . 11 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות " – " השיח העיוני" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / TochnitLi mudim / olamot / hiyuni . htm 12 שם , לשונית " עולמות שיח וסוגות " – " הקדמה" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / itLiTochn mudim / olamot / Hakdama . htm
|
|