|
עמוד:9
טקסטים ספרותיים , טקסטים עיוניים – מאפיינים והדגשים בהוראה הטקסט הספרותי " עולם השיח של הספרות משקף את המאגר העשיר של הניסיון החווייתי והתרבותי של היחיד ושל החברה , לאורך הדורות " . הספר עונה על התפיסה הזאת באמצעות טקסטים ספרותיים לסוגיהם השונים – סיפור קצר , סיפור עם , קטעים מספר , שיר , מדרש , קטעים מהמקרא , משל ועוד . על - פי מטרות החינוך הלשוני בתחום הספרות , התלמידים " יהיו קוראים חובבי ספר הנהנים מטקסטים ספרותיים – מקוריים ומתורגמים ; יהיו בעלי יכולת קריאה מושכלת של טקסטים ספרותיים ; יוכלו להזדהות עם דורות של יצירה עברית ולקיים דו - שיח עם מקורות היהדות " . במבוא לספר " מפגשים עם טקסטים " , מציגות הכותבות את ייחודו של הטקסט הספרותי בהקשר של הוראה ולמידה בבית הספר . " ס ' לנגר ( , ( Langer , 1942 טוענת כי כבר מקריאת המילים הראשונות [ של טקסט ספרותי ] נשאבים הקוראים לתוכו כשהם משאירים מאחוריהם את עולם היום - יום " . הקוראים – כך מוצג – מתייחסים אל הטקסט הספרותי כאל התנסות ולא כאל אינפורמציה , ומביאים בחשבון את עצמם ואת העולם הסובב אותם , לצד הדמויות והמצבים המתוארים בטקסט . בהישען על מחקריה של לנגר בנוגע לתהליך הקריאה , הכותבות מרחיבות ארבע עמדות שהקוראים נוקטים ביחסם לטקסט ספרותי . כל ארבע העמדות , או " הפעולות " להלן מתקיימות במידה זו או אחרת גם בקריאת טקסט עיוני , אולם יש להן מפרט המייחד את התהליך של קריאת טקסט ספרותי : כניסה אל הטקסט – זיהוי הדמויות : מראה , מקום , מניעים , קשרים בין הדמויות והשוואה לאירועים דומים של הקוראים . תנועה בתוך עולם הטקסט – הרחבת ההבנות והתובנות מתוך הטקסט : הבנת המצבים , המניעים והרגשות של הדמויות , קישור בין העולם המדומיין לעולמם . 5 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס " ג ) . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמוד . 19 6 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס " ג ) . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמוד . 11 7 משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ( התשנ " ח ) . מפגשים עם טקסטים . ירושלים . 8 לנגר , ס ' ( . ( 1942 ) ( Langer אצל : משרד החינוך , האגף לתוכניות לימודים ( התשנ " ח ) . מפגשים עם טקסטים . ירושלים . עמוד . 11 9 משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ( התשנ " ח ) . מפגשים עם טקסטים . ירושלים . עמודים . 8 – 6 הרחבות ודוגמאות לעקרונות הסדרה
|
|