עמוד:120

הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 חשוב לא לדלג על השלב הזה . הוא מאפשר לתלמידים להתנ סות בקשב המכוון פנימה , שהוא הקשב של כתיבה כמו גם של קריאת שירה . כדאי לתת לתלמידים זמן , ואם נדמה להם שאין להם מה להגיד או שיש להם רק משפט אחד או שניים , אפשר לדובב אותם ולשאול שאלות שמעודדות פירוט ( איך נראה המקום , היכן הוא נמצא , מתי הייתם שם , מה אהבתם שם .. ו כו ' ) . תרגיל ההיזכרות הזה אינו מכוון לכתיבה , אלא לשלב המקדים של התבוננות והעלאת זיכרונות ורשמים . הרעיון הוא להשתהות על השלב הזה של " כריית זי כרונות ודימויים " . לכן אין בפעילות עבודה של תיקון , עיבוד , טיוט וכו ' . תרגיל כתיבה מתוהלך מופיע בסוף הפרק . אם בכל זאת מעוניינים להמשיך את הפעילות לתרגיל כתיבה קצר כבר בנקודה זו של השיעור , אפשר להציע לתלמידים ( בעדינות , כדי לא לקפוץ מהר מדי לתוצר ) את ההצעה הזו : מה שכתבתם הוא מעין " חומר גלם " שעשוי מהמחשבה , הדמיון , הרגשות והז יכרונות שלהם . מהחומר הזה אפשר ליצור טקסט בדיוק כמו שמגרגרי זהב ש כורים מן הסלעים יוצרים תכשיטי זהב . ראשית , עליכם ליצור מכל המילים , הדימויים והזיכרונות שהעליתם משהו שיהיה יחסית ברור ומובן גם לאחרים . התבוננו במה שכתבתם . האם תרצו לארגן קצת את הטקסט שלכם ? אם תרצו - תוכלו להוריד , להוסיף או לשנות מילים . תוכל ו להשלים משפטים שנשארו לא גמורים או לשנות את הסדר וכו ' . תנו לחברים לקרוא , ואם יש להם הערות שאתם מקבלים ושעוזרות לכם – ערכו שינויים בטקסט . פעילות 3 מטרת הפעילות היא להרגיל את התלמידים לכך שלא כל דבר בשיר צריך להבין , ושיש משמעות וחשיבות להתרשמות ולחוויה הראשונית שלהם . בו - בזמן המטרה היא ללמד אותם לעצור ולשים לב ל " חורים " בהבנה ולבדוק עד כמה הם מפריעים ליצירת משמעות . פעילות 4 מומלץ לברר בתחילת השיחה או במהלכה שהשירים פחות או יותר ברורים , ושהתלמידים מבינים את המלים ואת הסיטואציה השירית . הדבר חיוני במיוחד בש יר " כינרת " , שגדוש במילים נדירות וקשות לפיצוח . כדאי לקרוא בקול שורות כמו " גם כי איוורש ואהלך שחוח , והיה הלב למשואות זרים " , ולעשות מעין תרגום למילים מוכרות , כמו " גם אם אהיה ענייה , אומללה ומדוכאת , לעולם לא אשכח כמה טוב היה לי בימים הרחוקים ההם על שפת הכינרת " . " התרגום " המדויק של השורה הזו קשה : גם אם אידלדל , אהפוך ענייה ודלה ( איוורש " - מהמילה " רש " , עני ) ואהיה כפופה ונמוכת - רוח ( " אהלך שחוח " ) , ואת הלב שלי ישיאו ( יפתו )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר