עמוד:176

. 5 התלמידים יסיקו מסקנות על דמות מפרטי מידע המוצגים בפרק , יתנו את דעתם על מה שכתוב בטקסט ספרותי ועל מה שנעדר ממנו . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 58 - 56 הישג נדרש 6 , 4 הטקסטים בפרק הרחבות והצעות להוראת הפרק טקסט המידע המרכזי בפרק מסביר בבהירות ובהרחבה מי הם חסידי אומות העולם . הטקסט מבליט את הבחירה של האנשים שלא עמדו מנגד נוכח שתיקת הרוב הגדול של האוכ לוסייה בארצות אירופה הכבושות בידי הנאצים ונוכח שיתוף הפעולה של מעטים – חסרי מצפון או רודפי בצע - עם הכובש . הטקסט מסביר את מקור השם " חסיד אומות העולם " , מציין את הקריטריונים לקבלת מעמד כזה , מפרט את דרכי ההצלה ומספר על סיפורי ההצלה הידועים שפורסמו בדרכים שונות . בעקבות הדיון בחסידי אומות העולם אפשר להזכיר לתלמידים את הפרק " כוונה או תוצאה " , ולשוחח על שאלה אם מי שניסה להציל יהודים ולא הצליח זכאי למעמד חסיד אומות העולם . אפשר להעלות את נושא העל המשותף לשלושת הפרקים – " לא עמדו מנגד " , " ילדה ופלא" ו " נלסון מנדלה " – האפליה ; אפליה על רקע גזענות , על רקע אנטישמי ועל רקע מגדרי . פעילות 3 הביטוי " קרן אור באפלה " מתאר בדרך מטפורית את העמדה המוסרית של חסידי אומות העולם ( קרן האור ) בעיצומ ם של מלחמה אכזרית , מצוקה כלכלית ואובדן דרך מוסרית ( ימים חשוכים , של אפלה ) , לאמור – נקיטת פעולות אמיצות להצלת חייהם של זרים תוך סיכון עצמי עצום . ביסוד הביטוי עומד הניגוד אור - חושך , כסמל לניגוד בין טוב לרע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר