עמוד:123

א . הכרת השעון וחלקי השעה - חזרה והעמקה ( עמודים 188 - 186 בחוברת לתלמיד ) יחידה זו היא חזרה על החומר שנלמד בכיתה ב ' תוך שימת דגש על קשיים וטעויות שכיחות . בכיתה ב ' למדו התלמידים לקרוא את השעה בשעון מחוגים ( אנלוגי ) המציג שעות שלמות , חצאי שעות ורבעי שעות . כמו כן הם למדו לחשב את משך הזמן שעובר בין שני אירועים בדיוק של חצאי שעות או שעות שלמות . פעילויות 4 - 1 משמשות פתיח לנושא הזמן ותזכורת לקריאת השעון . בפעילויות 7 - 5 עוסקים בטעויות שכיחות בקריאת שעון . כאשר השעון מראה שעה לא שלמה , תלמידים רבים מתבלבלים בין השעה שכבר חלפה לבין השעה שטרם הגיעה . לדוגמה : כאשר השעון מראה 5 וחצי , יהיו תלמידים שיקראו זאת כ - 6 וחצי . לעומת זאת את השעה רבע ל - 3 יהיו תלמידים שיקראו כרבע ל - . 2 בפעילות 8 חוזרים על חישובים של משך הזמן העובר בין שני אירועים בדיוק של חצאי שעות , רבעי שעות או שעות שלמות . חשוב לזכור שבשלב הזה של הלימוד התלמידים עדיין אינם בהכרח מכירים את צורת הכתיבה של השעה כפי שהיא מוצגת בשעון ספרתי , ולכן יש לכתוב את השעה במילים . לדוגמה : במקום 9 : 30 צריך לכתוב 9 וחצי . עמוד 186 פעילות 1 פעילות זו כוללת דיון פותח לנושא ‘ מדידת זמן ' . הדיון מבוסס על התבוננות בשעון מחוגים אמ ִ תי . מטרת הדיון היא להזכיר לתלמידים את הידוע להם על שעון המחוגים , הן מתוך הלימודים בכיתה ב ' והן מתוך ידע כללי . יש לנהל את הדיון באופן פתוח ולאפשר לתלמידים לשתף זה את זה בידיעותיהם . במהלך הדיון חשוב לשים לב לתפקידים של המחוגים השונים ולהבדלים ביניהם . מחוג השעות קצר יותר ונע בא ִ טיות . מחוג הדקות ארוך ותנועתו מהירה יותר . אם בשעון יש גם מחוג שניות , אפשר לשאול את התלמידים מה תפקידו לדעתם . התלמידים עדיין לא עסקו בשניות ונושא זה יילמד בהמשך הפרק , ואולם תלמידים רבים מכירים את המושג " שנייה " וידעו לקשור אותו אל המחוג הנע במהירות . אין לצפות מהתלמידים שידעו לקרוא את השעה במדויק . הם אמורים לדעת לזהות את השעה ואת חלקי השעה – חצי ורבע . תשובות כמו " עוד מעט יהיה 9 ורבע " או " עכשיו קצת אחרי " 8 הן תשובות טובות ומספקות בשלב זה של הלמידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר