עמוד:115

לקופסה השמאלית אמנם נכנסו יותר ביצי שוקולד מאשר לקופסה הימנית , ואולם הביצים שם צפופות יותר . אם נוסיף לקופסאות סוכריות עדשים קטנות , נוכל להוסיף יותר סוכריות לקופסה הימנית . במצב זה שוב לא נוכל להכריע : בקופסה אחת נכנסו יותר ביצי שוקולד , ואילו לאחרת נכנסו יותר סוכריות עדשים . אז לאיזו קופסה יש קיבול גדול יותר ? המסקנה מהדיון מופיעה בראש העמוד הבא : כדי להשוות קיבול של כלים כדאי למלא את הכלים בגרגירים ( כמו אורז עדשים או חול ) כך שכמעט לא יישארו רווחים . עמודים -181 180 את פעילויות 5 - 3 יש לעשות בקבוצות ( כ - 5 תלמידים בכל קבוצה ) . בפעילויות התלמידים משווים את הקיבול של כלים על ידי העברת גרגירים מכלי לכלי ( השוואה באמצעות מתווך ) . המדידה מתבצעת כניסוי מדעי שיש לו שלושה שלבים : השערה ( פעילות , ( 3 בדיקה ( פעילות 4 ) והסקת מסקנות ( פעילות . ( 5 יש לדאוג שלכל קבוצה יהיה הציוד הזה : ציוד לכל קבוצה : שני כלים של פלסטיק שקשה לקבוע רק לפי מראה עיניים לאיזה מהם הקיבול הגדול ביותר . למשל : גביעי גבינה ריקים מסוגים שונים , קופסאות קרטון קטנות , קופסאות פלסטיק קטנות , כוסות חד פעמיות ארבע מדבקות - על שתיים מהן האות א ועל השתיים האחרות האות ב גרגירים קטנים כלשהם : אורז , עדשים , חול פקקים של בקבוקי שתייה - חשוב שלכל הפקקים יהיה אותו הגודל פעילות 3 בפעילות זו התלמידים מנסים להעריך , לפני הבדיקה , לאיזה כלי יש קיבול קטן יותר . כמו בניסוי מדעי אמ ִ תי עליהם לנבא את תוצאות הניסוי על פי השערתם . לשם כך עליהם להבין את הקשר הלוגי בין קיבול של כלי מסוים לבין כמות הגרגירים שאפשר להכניס לתוכו . פעילות 4 פעילות זו היא שלב הבדיקה של הניסוי . התלמידים ממלאים כלי אחד ( כלי א ) בגרגירים עד לשפתו ושופכים אותם לכלי האחר ( כלי ב ) . יש להבהיר לתלמידים כי חשוב למלא את כלי א עד לשפתו בדיוק , בלי להשאיר " גבעה " החורגת מממדיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר