|
עמוד:109
במהלך הדיון ייעשה שימוש במונח " מפלס המים " . מומלץ להקדים ולהסביר לתלמידים את המונח הזה : מפלס המים משמעו גובה פני המים . לפניכם שאלות מנחות לדיון ותשובות אפשריות . שאלה : התבוננו באיורים ושערו : לאיזו גיגית נכנס האב ולאיזו הבן ? מדוע ? מתוך הכרת מצבים דומים בחיי היום - יום יוכלו התלמידים לשער שכאשר אדם גדול ושמנמן נכנס לגיגית מלאה מים , המים נדחפים למעלה ונשפכים החוצה . שאלה : מדוע לא נשפכו המים כאשר נכנס הילד לגיגית ? האם קרה משהו למים כאשר נכנס הילד ? מכיוון שהילד קטן , כאשר נכנס לגיגית עלה מפלס המים רק מעט , ולכן לא נשפכו מים . שאלה : מה יקרה אם נכניס אבן לקערה שיש בה מים ( לא גיגית גדולה אלא מכל קטן יותר )? ייתכן שיישפכו מים וייתכן שלא , ואולם ישתנה הגובה של מפלס המים . האבן תדחק את המים למעלה . שאלה : האם יש הבדל בין ההשפעה של אבן שנפחה קטן ( אבן " קטנה " ) על המים לזו של אבן שנפחה גדול ( אבן " גדולה " )? ככל שהאבן גדולה יותר , כך מפלס המים יעלה גבוה יותר . שאלה לסיכום הדיון : אם כך , נסו להציע איך נוכל להשתמש בכלי שיש בו מים כדי להשוות נפחים של אבנים או של גופים אחרים . עמוד 175 פעילות : 6 עבודה בקבוצות בפעילות זו התלמידים מתנסים בהשוואת נפחים על ידי השקעה במים . הפעילות מתבצעת בקבוצות ( 5 - 4 ילדים בקבוצה ) . בגלל העיסוק באבנים ובמים מומלץ לערוך את הפעילות בחצר בית הספר . ההתנסות בפועל חשובה מאוד להבנת התהליך . התלמידים צריכים לראות במו עיניהם את עליית מפלס המים עם השקעת האבן ואת ההבדלים בעליית המפלס בעקבות השקעתן של אבנים שונות . חשוב מאוד לא לוותר על הפעילות , על אף שהיא מחייבת יציאה מהשגרה ועלולה לגרום " בלגן " . הניחו לתלמידים להתנסות , גם אם ירצו לחרוג מעבר להוראות שבפרק ולהשקיע אבנים נוספות . הציעו להם להשקיע אבנים קטנות מאוד ואבנים גדולות מאוד כדי המחיש באופן ברור יותר את הקשר בין נפח האבן לבין גובה המפלס החדש . בתום ההתנסות חשוב שידעו התלמידים לנסח את מסקנותיהם מהניסוי ( סעיף ו ) . לאחר שהתלמידים מסיימים להשקיע את האבנים ולסמן את המפלסים אפשר לרוקן את המים , לחזור עם המכל הריק לכיתה ושם לדון במסקנות על פי הסימונים שנעשו במהלך ההתנסות .
|
|