עמוד:93

עמוד 159 כאן העיסוק במדידת משקל מתרחב מעבר למדידה במאזני מטבח . כדי למצוא מה משקלו של ילד צריך להשתמש במאזניים מסוג אחר . תוך כדי ההתבוננות בתצלומים המוצגים בפעילות 9 והמיון שלהם התלמידים לומדים על מדידת המשקל בתוך הקשר רחב יותר של תכונות הניתנות למדידה , כל אחת ביחידות שונות ובמכשירים שונים . בסעיפים א , ב , ג , ה , ז , ח ו - י מוצגים מאזניים , כלומר , מכשירים המיועדים למדידת משקל . ואולם למאזניים השונים יש תפקידים שונים והם מתאימים לצרכים שונים . רק המאזניים בסעיפים א ו - ה יוכלו לשמש את אור למדידת משקלו . ( המאזניים בסעיף ה הם מאזני אדם אנלוגיים המצויים לפעמים בקופות חולים . ) עמוד 160 בפעילות 10 התלמידים נדרשים להעריך משקלים באופן גס תוך מתן תשומת לב ליחידות השונות . משקלו של ילד בכיתה ג ' יכול להיות כ - 30 ק " ג . משקלה של ילדה בת שנתיים יכול להיות כ - 12 ק " ג . משקלו של פיל פרווה , כדוגמת זה שבתצלום , יכול להיות כ - 100 גר ' . שאר המשקלים המופיעים במסיחים אינם סבירים . התלמידים יכולים למצוא את האפשרות המתאימה על ידי פסילת האפשרויות האחרות . בחלק השני של הפעילות התלמידים מתבקשים לחשב את המשקל הכולל של אור , דניאל ופילי . זו הפעם הראשונה שהם צריכים לחבר משקלים הנתונים ביחידות שונות - גרמים וקילוגרמים . תלמידים רבים עלולים לטעות ולכתוב שהמשקל הכולל הוא . ( 100 + 12 + 30 ) 142 במקרה זה יש לשאול אותם : 142 מה ? גרם או קילוגרם ? התלמידים ייווכחו ששתי האפשרויות אינן סבירות . המקום לכתיבת התשובה מרמז על האופן שבו יש לסכם את המשקלים - קילוגרמים לחוד וגרמים לחוד : 42 ק " ג ו - 100 גרם . בפעילות 11 עוסקים בהמרה של קילוגרמים בגרמים ולהפך . הסעיפים מדורגים מבחינת הקושי . בכל הסעיפים אין לחייב את התלמידים לכתוב תרגיל מתאים , ואולם עליהם לדעת להסביר כיצד הגיעו לתשובה . בסעיפים א - ג התלמידים נדרשים להמיר קילוגרמים שלמים בגרמים או להפך . בסעיפים אלה נדרשת פעולה אחת . לדוגמה , סעיף א : 3 ק " ג הם גר ' . התלמידים יודעים שקילוגרם אחד הוא 1 , 000 גרם . אפשר לחשב כך : , 3 × 1 , 000 = 3 , 000 ולכן 3 ק " ג הם 3 , 000 גר ' . בסעיפים ד ו - ה את הקילוגרמים הנתונים יש להמיר בגרמים ואז להוסיף את הגרמים הנתונים . סעיפים אלה דורשים שתי פעולות ( או שני שלבים ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר