עמוד:91

עמוד 155 בפעילות 6 התלמידים מודדים בעצמם משקל בפעם הראשונה . הפעילות נעשית בקבוצות , ולכל קבוצה צריכים להיות מאזניים . רצוי שיהיו מאזניים מסוגים שונים . אפשר לבקש מהתלמידים להביא מאזני מטבח מביתם ( לא בכל בית משתמשים במאזני מטבח , אך דיי ששלושה או ארבעה תלמידים יביאו מאזניים לכיתה ) . לפני הפעילות מומלץ לערוך דיון בשאלות האלה : כיצד מודדים משקל ? אילו מכשירים משמשים אותנו לשם כך ? באילו מקרים אנחנו צריכים לדעת מהו המשקל המדויק של חפצים ? לאחר מכן כדאי להסב את תשומת לבם של התלמידים לתמונות שבפעילות 6 ולדון בהן : מה הילדים שבתמונה עושים ? מה הם שוקלים ? כיצד ? חשוב לוודא שהתלמידים יודעים כיצד להשתמש במאזניים . הנחו את התלמידים להמתין לפני כל מדידה עד שיתאזנו המאזניים על אפס . כיצד קוראים את המשקל ? במאזניים אנלוגיים המחוג מצביע על נקודה בתוך סקלה רציפה . לע ִ תים המחוג נמצא בין שתי שנתות , ואז יש להסיק את המשקל לפי השנתות הקרובות . במאזנים דיגיטליים , כאשר המשקל מוצג בגרמים , הקריאה אינטואיטיבית ופשוטה יותר . מומלץ לא להשתמש במאזניים שבהם המשקל מוצג בקילוגרמים , מכיוון שהתלמידים עדיין אינם יודעים ואינם צריכים לדעת לקרוא מספר עשרוני . תלמידים רבים מציינים את המשקל ללא היחידה , למשל : המספריים שוקלים . 40 חשוב להקפיד לשאול תמיד : 40 מה ? פעילות המדידה שבסעיף א מהנה מאוד את התלמידים . הניחו להם לשקול כל דבר העולה על דעתם ומתאים לשקילה במאזניים שברשותם . אפשר גם לדון בשאלה אילו פריטים מתאימים לשקילה במאזניים שברשותם ואילו פריטים אינם מתאימים . דוגמאות לחפצים שאפשר לשקול בכיתה : עד 100 גר ' : עיפרון או צבע ( כ - 10 גר ' ) , מספריים ( כ - 30 גר ' ) , גליל שלם של נייר טואלט ( כ - 65 גר ' ) בין 100 גר ' ל - 300 גר ' : נעל ( כ - 260 גר ' ) , טלפון נייד ( כ - 140 גר ' ) מעל 300 גר ' : ספר גאומטרייה לכיתה ג ( 450 גר ' ) , בקבוק מים קטן ( 500 גר ' ) מטרת המשחק שבסעיף ב היא לפתח את יכולת האומדן של התלמידים וכן את יכולת הסקת המסקנות שלהם . מומלץ להנחות את התלמידים לבסס את ניחושיהם על חפצים שהם שקלו כדי להעריך משקל לא ידוע . לדוגמה : זוכרים את העיפרון ששקלתם קודם ? האם המספריים האלה כבדים ממנו או קלים ממנו לדעתכם ? מה זה אומר על משקלם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר