|
עמוד:6
מבוא לפרק לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך מומלץ לייחד ללימוד פרק זה 7 שעות לפחות . פרק זה מתחלק לשני נושאים מרכזיים : זוויות ומשולשים . זוויות לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך התלמידים צריכים ללמוד מהי זווית , להבין מה קובע את גודל הזווית , לדעת שזווית ישרה היא בת ° 90 וזווית שטוחה היא בת ° 180 ולדעת למיין זוויות לזווית ישרה , זווית קהה , זווית חדה וזווית שטוחה . המושג זווית קשה להבנה לתלמידים בכיתה ג ' . כדי לנסות להבהיר להם מהי זווית אנחנו מתמקדים בפעילויות שבהן מבחינים בין זווית ובין לא - זווית וכן בפעילויות שבהן שמים דגש על המרכיבים של הזווית : קדקוד הזווית , שתי קרניים והמ ִ פתח שבין שתי הקרניים . את הגודל של הזווית קובעים לפי המ ִ פתח בין שתי הקרניים של הזווית . יש דרכים שונות להשוות את הגודל של שתי זוויות ולקבוע אם זווית אחת גדולה מהאחרת , קטנה ממנה או שווה לה : השוואה ישירה - על ידי הנחת הזוויות זו על זו : אפשר לעשות זאת באמצעות זוויות מאוסף הזוויות שבמארז האבזרים . השוואה בעזרת מתווך – למשל בעזרת השקף להשוואת זוויות ( ממארז האבזרים ) . השוואה על ידי מדידה – מודדים את הגודל של שתי הזוויות בעזרת מד – זווית . לפי תכנית הלימודים בכיתה ג ' אין צורך לעסוק במדידת זווית במד - זווית , ולכן בפרק זה אין משווים זוויות בדרך זו . המחשת זוויות והשוואה בין זוויות נעשית בעזרת השקף להשוואת זוויות ( ממארז האבזרים ) : השקף מורכב משני עיגולים שקופים המחוברים בנקודת המרכז שלהם . על כל אחד מהם מצוירת " קרן " ועל ידי סיבוב אפשר ליצור זוויות בגדלים שונים . כדי להשוות שתי זוויות בעזרת השקף שמים אותו על אחת הזוויות , פותחים את הקרניים בּמ ִ פתח המתאים ובלי לשנות את המפתח מניחים את השקף על הזווית האחרת ובודקים אם הזווית האחרת גדולה ממנה , קטנה ממנה או שווה לה .
|
|